Med humor kommer man længst

23. maj 2016  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

Efter 47 år i Glostrup Kommune træder personalechef Erik Madsen ind i en ny livsfase som pensionist. På vejen ud giver han her nogle af sine bedste erfaringer videre.

Den eneste stilling han nogensinde har søgt, var pladsen som elev i Glostrup Kommunes bogholderi. Nu har han netop sagt farvel som personalechef, efter mere end 40 år på samme arbejdsplads.

Sådan et CV er ikke hverdagskost. Men for Erik Madsen er det en realitet. Og med så mange års kommunale erfaringer i bagagen vil han her på falderebet gerne give et godt råd med på vejen til de næste generationer af kommunalt ansatte – både på lederplan og til HK’erne.

Et af de væsentligste budskaber til lederne er, at de ikke må glemme humoren i hverdagen:

- Man kan komme rigtig langt med humor som et ledelsesværktøj. Jeg har selv brugt det meget. Og jeg er sikker på, at det både har givet konkrete resultater, der ikke kunne være opnået på anden måde, lige som det har givet et godt hverdagsklima i min afdeling, siger Erik Madsen.

En bred ryg

Erik Madsen

Han understreger, at man dog skal have en bred ryg for at få noget ud af at bruge humor i sin ledelse. For det indebærer, at man nogen gange må udstille sig selv. Og man skal også kunne tåle, at andre griner af én:

- De fleste medarbejdere vil gerne gøre et godt stykke arbejde. Så hvis én laver en fejl, er der ingen grund til at trække den frem. Man ved jo godt, når man fejler. Så i stedet for at lederen bliver sur og får brok retur, kan man slå over i humor og få et godt grin. For så bevarer man den gode tone og motivationen for at lave et godt stykke arbejde.”

På samme måde mener Erik, at humoren skal med ind til forhandlingsbordet, fx når man sidder over for de faglige organisationer i en afskedigelsessag.

- Det bedste er, når man føler, at man faktisk har et samarbejde med dem, man sidder overfor. Og det kan man få, hvis man stoler på hinanden, har respekt for hinanden og tager humoren til hjælp. Et lille befriende grin kan løse op for mangt og meget. Også selvom sagen er dybt alvorlig og parterne står langt fra hinanden, siger Erik og tilføjer, at målet aldrig må være at gå ud af et lokale og kunne prale af, hvor meget man har snydt modparten. For det kan man kun én gang.

Ærgerlige besparelser

På spørgsmålet om han gerne ville starte forfra som kommunalt ansat i dag, tøver Erik en kende. For som han ser det, "skal der dælme løbes hurtigt nu om dage":

- I dag er kodeordet besparelser, besparelser, besparelser. Det er ærgerligt, at det ikke længere gælder om at lave et ordentligt stykke arbejde. Nu er der ikke brug for, at man arbejder til et 11-tal. I stedet er det nok med et 8-tal, fordi der ikke er ressourcer til mere. Det er ærgerligt.

På samme måde er han ked af, at der er skåret ned på ledelseskraften. For som han ser det, giver det plads til alt for store fejltagelser – se bare Skat, som han siger.

En af de positive udviklinger er til gengæld, at der er sket en masse godt med relationerne på arbejdspladsen. Bl.a. i kraft af alle de samarbejdsudvalg, der er kommet til på kryds og tværs i organisationen. Det har, ifølge Erik Madsen, ført til, at man taler meget mere med hinanden i hverdagen om alle de problemer og udfordringer, der hele tiden opstår, og at man derfor får de fleste konflikter løst undervejs. Og lige sådan har det affødt en gensidig respekt, som heller ikke altid har eksisteret på arbejdspladserne.

Interessante arbejdsopgaver

Erik Madsen startede som 16-årig i 1968 som elev i bogholderiet på Glostrup Rådhus. Det, der tiltalte ham var de mange forskellige arbejdsopgaver og kontakten til borgerne og kollegerne. Efter at have deltaget i forberedelserne til implementering af det nye budget- og regnskabssystem i 1977, kom han over i lønningskontoret, hvor han startede som assistent og herfra stille og roligt krøb opad i graderne. Slutstillingen blev den som personalechef med direkte ansvar for 13 medarbejdere og ledelsesopgaver i relation til alle Glostrup Kommunes 120 ledere og 2000 medarbejdere. Den bestred han fra 2008.

- Jeg blev hængende i det kommunale, fordi jeg hele vejen igennem har syntes, at det var fantastisk interessante arbejdsopgaver og fantastiske kolleger. Rollen som personalechef tiltalte mig, fordi jeg synes, at relationer er spændende og mener, at vi kan bygge mange gode resultater på gode relationer, siger Erik og erkender, at det med til billedet nok hører, at han aldrig har været den, der gik først hjem fra arbejde.

Find opgaverne selv

Og det giver ham så anledning til at sende en lille bøn til HK'erne på kontorerne rundt om i kommunerne. Ikke at de skal arbejde mere, men anderledes:

- HK’ere er dygtige mennesker, der stille og roligt passer deres arbejde og gør, hvad de får besked på. Men det er ikke nok i dag, hvor det vælter ind med akademikere, som absolut ikke sidder og venter på at få at vide, hvad de skal lave. De finder selv opgaverne. Og det samme skal HK'erne gøre. De skal vise initiativ, gå-på-mod, komme med forslag, gå forrest med fanen og sige: denne vej venner. Det er nødvendigt i dag. Ellers har de ingen fremtid i kommunerne, siger Erik Madsen.

Ledelse Karriere

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK