Så starter eventyret

23. maj 2016  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

Som led i sin kontoruddannelse rejser 29-årige Denni Andersen nu til Bangkok for at blive udstationeret i en hel måned i HR-afdelingen i en stor dansk virksomhed

Når Denni Andersen 25. maj letter i et fly med kurs mod Thailand, er det ikke bare med tandbørste og sokker i kufferten, men også stor lettelse efter et års forberedelse til den rejse, der har været hans drøm, så længe han kan huske.

Helt præcist går turen til Bangkok, hvor Denni i juni skal i praktik i en måned i Royal Copenhagens lokale afdeling. Her skal han, ifølge kontrakten, assistere HR-chefen i de daglige HR-administrative opgaver, deltage i udviklingen af nyhedsindhold til virksomhedens interne nyhedsbrev, promovere virksomhedens aktiviteter og kampagner og supportere Fiskars E-Learning projekt og meget mere.

- Jeg glæder mig helt vildt. Og at det nu lykkes at komme afsted, er en stor personlig triumf for mig, da det ikke var helt så nemt at få til at hænge sammen, som jeg havde troet, fortæller Denni, der i øvrigt har en thailandsk-født mor og selv er født i Bangkok, inden han kom til Danmark som 3-årig.

En indviklet proces

Denni Andersen

Forberedelserne til praktikopholdet har ikke alene været tidskrævende, men også budt på både op- og nedture, som startede, da Denni allerede til ansættelsessamtalen til elevpladsen i Region Hovedstaden spurgte om muligheden for udstationering i forbindelse med uddannelsen. Siden sagde hans praktikvejleder straks ja, da han spurgte, om regionen ville støtte en udstationering. Også selv om hun erkendte, at man ikke havde prøvet den slags før og derfor ikke rigtig kunne hjælpe Denni med ret meget. Men fuld af fortrøstning gik Denni i gang. Og det første han måtte konstatere var, at der ikke fandtes nogen guidelines for, hvordan man gør, hvis man som kontorelev gerne vil udstationeres under fremmede himmelstrøg. Derfor besluttede han ret hurtigt, at dem måtte han så selv skabe. Så undervejs i processen har han skrevet alle sine tips, gode råd og dårlige erfaringer ned i en logbog og vil samle det hele, så det til december kommer til at udgøre den store fagprøve ved afslutningen af hans kontoruddannelse. Resultatet skal således blive en guideline om udstationering, som han bagefter vil stille til rådighed for alle andre kontorelever.

- Jeg har lært enormt meget undervejs. Blandt andet om at stå på egne ben, at researche både i ind- og udland, søge job og penge og meget andet. Det har været en indviklet proces, fordi det hele vejen igennem var learning-by-doing, og der derfor også skete flere fejl undervejs, som han siger.

Store udfordringer

Først et år efter de indledende forberedelser i februar sidste år faldt tingene på plads. Også i forhold til den refusion, som hans arbejdsgiver, Region Hovedstaden, kan få for den løn, som de, ifølge reglerne, skal betale Denni under hans praktikophold. For Royal Copenhagen er det således gratis at tage imod en praktikant.

Den største udfordring for Denni har dog været at finde et sted, der ville have ham. Inden Royal Copenhagen sagde ja, fik han mange nej'er fra ambassader og andre danske virksomheder i udlandet, som han søgte. For nogle vil helst kun have danske studerende i praktik, som har en bachelor, og andre tager kun lokale interns. Når den danske porcelænsfabrik i sidste ende sagde ja tak, mener Denni dog også det skyldes, at hans søster arbejder i virksomheden og kunne lægge et godt ord ind for ham. Men når man som ham har så brændende et ønske om at komme ud og opleve verden, gælder alle kneb.

Læs mere om hvordan det gik Denni i Thailand, når vi taler med ham igen efter hjemkomsten.

Elev

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK