Mere jernbanekaos uden togfonden

24. maj 2016  |  Trafik og Jernbane  |  HK Stat  |

- Det er måske ikke den bedste timing at udmelde gigantiske spareplaner på de kommende års jernbane-investeringer ovenpå et sandt togkaos de seneste 14 dage, siger Dennis Alex Jørgensen, formand for HK Trafik & Jernbane, og fortsætter:

- Hele denne situation har ikke bare generet togpassagerer, den har i den grad slidt på de fastansatte i jernbanevirksomhederne. Når alle andre holder fri, så kan de ansatte igen og igen risikere at blive pålagt at skulle håndtere ”ekstraordinære” driftssituationer i et stærkt stressende arbejdsmiljø. Og de må opleve at deres virksomheds image i befolkningen køres i bund uanset hvor meget den enkelte medarbejder forsøger at gøre en indsats.

- Regeringens argumentation hviler på, at der ikke tjenes nok penge på dansk olie, så derfor skal Togfonden skæres fra 29 til 8 mia. kr. Men nu må man ikke glemme, at der er tale om langtidsinvesteringer i jernbanen, på linje med broer og kampfly. Så derfor er der ikke tale om uoverkommelige investeringsbeløb her og nu.

- På den korte bane er det vigtigt at fastholde elektrificeringen, udskyde Vejle Fjord-broen og tilføje Storstrømsbroen og indkøbe elektrisk højhastighedsmateriel, der muliggør kørsel ved op til 250 km/t., sådan som der er tænkt på de nye banestrækninger på Vestfyn og i Østjylland. At køre 250 km/t. vil i øvrigt også være muligt på den nye bane via Køge, der allerede er besluttet.

- De mange planlagte tiltag til hastighedsopgraderinger og kapacitetsforøgelser er utroligt vigtige og vil kunne understøtte arbejdet med at binde Danmark bedre sammen med forkortede rejsetider. De mange højlydte protester fra borgmestrene landet rundt fortæller deres egen historie.

- Det er også vigtigt at få sagt, at det er dyrt ikke at kunne langtidsplanlægge vedligeholdelse, fornyelser og togindkøb. Det koster især meget hver gang man skal opstarte, omlægge og nedlægge jernbaneprojekter fordi de politiske flertal vender.

- Politikerne må indrømme, at den nuværende situation med ustabil infrastruktur, manglende elektrificering, dårligt togmateriel og manglende regularitet i bund og grund er et produkt af for meget zigzag i jernbanepolitikken.

- Jeg skal derfor indtrængende opfordre de partier der oprindeligt besluttede Togfonden, (S, SF, Rad, E og DF), om at holde fast i beslutningerne, og dermed holde løfterne til togpassagererne, så vi nu endelig kan få den jernbane som den danske befolkning fortjener, slutter Dennis Alex Jørgensen, formand for HK Trafik & Jernbane.