138 muligheder for videreuddannelse til IT-ansatte

25. maj 2016  |  HK Kommunal  |  Fie Jessien Klarlund

En ny oversigt fra HK Kommunal byder på et utal af uddannelsesmoduler for IT-medarbejdere i kommuner og regioner. Og der kan søges om penge i Kompetencefonden til dem alle sammen.

Det kan være noget af en jungle, når man som IT-medarbejder skal finde den rette videreuddannelse. Hvad er der af kompetencegivende undervisningsfag, hvordan kan man sammensætte dem, og hvilke uddannelsesinstitutioner udbyder dem?

Derfor har HK Kommunal lavet en oversigt med ikke mindre end 138 uddannelsesmoduler på kompetencegivende diplom- og akademi-niveau, som især er relevante for IT-medarbejdere i kommuner og regioner. Oversigten ligger på hk.dk og bliver hele tiden opdateret i takt med, at der kommer flere fag til, eller nogle udgår.

Oversigten er udarbejdet som et led i, at HK Kommunals bestyrelse har udpeget IT som et særligt indsatsområde, så de medlemmer, der arbejder inden for området kan få hjælp til at komme i gang med videreuddannelse. Mange vil også få besøg af HK Kommunal i deres IT-afdeling, ligesom der er udarbejdet foldere, som fortæller om Kompetencefonden og uddannelse.

Mange forskellige retninger

Af de 138 uddannelsesmoduler giver halvdelen, nemlig 69, deciderede IT-kompetencer. Det kan være alt fra systemintegration over grundlæggende softwarearkitektur og it-sikkerhed til digital design med VHDL.

Den anden halvdel af oversigten indeholder uddannelsesmoduler med et bredere sigte, hvor man får organisatoriske og implementeringskompetencer samt kompetencer inden for pædagogik og kommunikation. Det kan for eksempel være uddannelsesmoduler i projektledelse, forvaltningsret og strategi.

Fjernunderundervisning er en god løsning

- Tidligere har IT-ansatte haft svært ved at finde kompetencegivende videreuddannelse inden for IT-området, men det er heldigvis ikke længere tilfældet. Nu er det gode muligheder de fleste steder i landet, og ellers kan fjernundervisning også være en god løsning, hvis der er for langt til uddannelsesstedet, siger uddannelseskonsulent i HK Kommunal, Christian Nyholm, der også finder det bedre at få uddannelse med ects-point, sådan som kompetencegivende uddannelse gør, fremfor IT-kurser med certificering hos private firmaer:

- Et kursus og certificering hos et privat firma giver selvfølgelig kompetencer til bestemte IT-systemer. Men det kan akademi- og diplomuddannelse også gøre. Derudover får man med dem et formelt uddannelsesløft på statsanerkendte skoler med statsstøttet undervisning, ligesom det giver mulighed for at søge nye typer af job – og deraf følgende jobtryghed. Endelig kan man også få penge fra Kompetencefonden, påpeger Christian Nyholm.

I oversigten på hk.dk er der også anvisning på, hvordan man via uddannelsesguiden.dk kan finde frem til hvilke uddannelsessteder, der udbyder de fag, som man gerne vil tage.

Uddannelse Udvikling Karriereudvikling

har du styr på dine muligheder?
alt om uddannelse på it-området

Se dine muligheder