HK: Ny digitaliseringsplan kæntrer som spareøvelse

25. maj 2016  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

En ny fælleskommunal digital handlingsplan for de kommende fire år er netop sat i søen. HK Kommunal anerkender planen for dens fokus på at skabe sammenhæng i den kommunale service, men advarer mod at lade økonomien styre digitaliseringen.

’Lokal og digital – et sammenhængende Danmark.’ Det er titlen på KL’s netop offentliggjorte fælleskommunale digitale handlingsplan for 2016-2020. Planen supplerer den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, der blev lanceret for to uger siden, og består af 29 tiltag, der blandt andet har til formål at sikre en mere sammenhængende og effektiv service for borgere og virksomheder.

Den nye digitaliseringsplan omfatter desuden syv pejlemærker for de kommende års kommunale digitalisering, der ifølge HK Kommunals næstformand, Mads Samsing, skaber et udmærket grundlag for, at digitaliseringen fremover kan gøre det lettere at være borger og virksomhed i Danmark.

Kvaliteten skal være i orden

Mads Samsing

Jagten på økonomiske gevinster må ikke være i centrum, lyder det fra Mads Samsing.

Med henvisning det pejlemærke, der handler om, at gevinster skal være i centrum i digitale projekter, advarer næstformanden i samme ombæring mod at lade jagten på økonomiske gevinster være det drivende i digitaliseringen.

- Vi har desværre set alt for mange eksempler på, at digitaliseringsprojekter har lidt skibbrud, fordi jagten på økonomiske gevinster har været i centrum. De forventede gevinster er høstet, før skidtet har virket, og kvaliteten har været i orden. Det styrker mildt sagt ikke borgernes og virksomhedernes tiltro til offentlig digitalisering, siger Mads Samsing.

Medarbejderne skal inddrages

At man hidtil har vægtet effektiviseringsgevinsten højere end kvaliteten, har ifølge Mads Samsing også medført et ikke ringe antal sikkerhedsbrister.

- Tilliden til sikkerheden er afgørende for, at vi vil bruge de digitale løsninger. Og jeg forventer, at kommunerne nu er parate til at følge handlingsplanens ord om, at ’Borgernes tryghed og tillid er forudsætningen for den digitale omstilling’. For en stor del af sikkerhedsbristerne skyldes, at der er for få og for pressede medarbejdere, lyder det fra Mads Samsing, der fortsætter:

- Der bliver nemlig afskediget medarbejdere, når der skal frigøres ressourcer for at foretage investeringer, og fordi man høster forventede gevinster på forhånd. Det dur naturligvis ikke.

I langt de fleste tilfælde er det nemlig medarbejderne, der kan forhindre sikkerhedsbristerne, mener næstformanden.

- Derfor bør de medarbejdere, der i dagligdagen knokler for at gøre det let at være borger og virksomhed i Danmark, inddrages i digitaliseringsprojekterne fra dag ét. Medarbejderne er på mange måder garanter for, at kommunerne kan fastholde styringen i et digitaliseringsprojekt, slutter Mads Samsings appel.

Digitalisering

Skal du med til Fag & Fremtid 2016?

Meld dig til i dag

Skal du med til Fag & Fremtid 2016?

Meld dig til i dag

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

Følg med i vores nyheder

hk.dk/aktuelt