HK.dk logo

De trives med forandring

31. maj 2016  |  MidtVest  | 

Bibliotekerne er i forandring, også i Holstebro, hvor der er sket store ændringer med blandt andet ny teamstruktur. Men medarbejderne trives med forandringerne.

I en tid, hvor kommunerne må spare, må også bibliotekerne holde for.
- Der skal laves bibliotek for færre penge, og vi må betragte os selv som en butik på gågaden. Vi skal have kunder i butikken, ellers bliver vi lukket som alt muligt andet.
Ordene kommer fra to af assistenterne ved Holstebro Bibliotek Vinni Flæng Larsen og Mette Müller, sidst nævnte er tillidsrepræsentant for arbejdspladsens HK’ere. Sammen med de øvrige ansatte - i alt er der omkring 40, hvor af knap halvdelen er HK’ere - har de mærket nye vinde blæse inden for biblioteksverdenen.

Ny organisation

Henrik Zacho, Vinni Flæng Larsen og Mette Müller på Holstebro Bibliotek.

Henrik Zacho, Vinni Flæng Larsen og Mette Müller (til højre) trives med forandringerne på Holstebro Bibliotek.

Holstebro Bibliotek, der har hovedbibliotek i Holstebro og lokalbiblioteker i Ulfborg og Vinderup, fik sidste sommer en ny leder, da bibliotekschefen valgte at gå på efterløn, nemlig biblioteks- og fritidschef Henrik Zacho.
Han havde i 10 år arbejdet med HR og leder- og organisationsudvikling og satte gang i en større forandringsproces, der skulle ruste biblioteket til fremtiden ved blandt andet at åbne det mere op mod omverdenen.
Henrik Zacho valgte at tage medarbejderne med på råd. Ved en række møder i efteråret 2015, hvor der blev arbejdet med otte temaer blandt andet service, indretning og arrangementer, blev medarbejderne involveret. 
I grupper skulle de byde ind med idéer til fremtidens bibliotek, og ud fra inputtene blev der skabt fire teams organiseret omkring opgaverne til erstatning for den tidligere opdeling, der var knyttet til materialesamlingen.
De nye teams var: 1. Administration og IT. 2. Læring og udvikling. 3. PR og kommunikation. 4. Formidling og oplevelse. 
Der var også individuelle samtaler, hvor medarbejderne kunne give udtryk for, hvilke teams de gerne ville arbejde i, og det var tilladt at sige, hvad man ikke så sig selv som en del af ud fra en holdning om, at opgaverne bliver løst bedst, hvis man som medarbejder synes, at det, man arbejder med, er sjovt.

- Jeg har været rigtig glad for de åbne samtaler, vi har haft. Folk har haft mulighed for at sige, hvad de meget gerne ville lave, og hvad de gerne ville slippe for at lave, og vi er heldigvis forskellige, så der er faktisk ikke nogen opgaver, som ingen vil have. Og vi er blevet mødt med stor tillid, siger Mette Müller.

Hvert team har en leder at referere til, som medarbejderne snakker med om varetagelsen af opgaver og om trivslen i hverdagen, og arbejdet fungerer rigtigt godt, mener Vinni og Mette, der er placeret i henholdsvis team Administration og IT og i team PR og kommunikation.

- Der bliver arbejdet på tværs af faggrupper og også på tværs af teams, når opgaven byder det. Tidligere var det sådan, at hvis der kom en ny arbejdsopgave, blev der set på, om det var en bibliotekaropgave eller en assistentopgave. Nu kan den, der er mest vild med opgaven, byde ind, og det betyder, at man bliver mere begejstret og brænder mere for det, man laver, forklarer de. 

Nye opgaver

 Som led i, at biblioteket har åbnet sig mod omverdenen, er der kommet nye opgaver til. Der kommer blandt andet børnehaver, skoler, flygtninge og andre grupper på besøg, og biblioteket deltager også i arrangementer som Open By Night. 
Da X Factor-vinderne Embrace i april 2016 gav koncert på Kirkepladsen, blev der efterfølgende skrevet autografer på biblioteket, og det trak hele 4000 gæster til.
- Før var opgaven at låne bøger ud. Den opgave er stadig vigtig, men der er også mange andre opgaver, fortæller Henrik Zacho og fortsætter:
- Meget af det, vi laver nu på biblioteket, ligger mellem faggrupperne. Som ansat skal du både være sælger, vært og pædagog - kunne lange slush ice over disken ved et arrangement, snakke med folk, som ikke taler dansk, stryge en perleplade og tage en rundvisning. Det er ikke så vigtigt, hvad du er men mere, hvem du er, og hvad du har at byde ind med. Og vi arbejder med en stor grad af tillid, hvor det er tilladt at fejle. Hvis vi ikke fejler en gang imellem, har vi ikke anstrengt os nok, siger han.
Tidligere åbnede biblioteket kl. 10, men som noget nyt er dørene åbne fra kl. 8. 30, hvor medarbejderne alligevel er mødt ind. 
- Nu får de ventende biblioteksbrugere lov at komme ind men må betjene sig selv indtil kl. 10, og det har været en stor succes uden de store omkostninger, fortæller Vinni Flæng-Larsen.
I forbindelse med en vandskade skulle der laves om på bibliotekets første sal, og der blev nedsat en arbejdsgruppe, som fik en pose penge og frie hænder til at bruge dem. I løbet af en kort periode fik man skabt den studie- og ungdomsafdeling, der længe havde været et ønske fra både brugere og medarbejdere.
Der kunne nævnes flere eksempler, og de nye tiltag har båret frugt. Over det sidste halve år er besøgstallet nemlig steget fra ca. 550 til omkring 1000 om dagen.

Bruger tid på at snakke

Henrik Zacho fortæller, at den nye måde at arbejde på, betyder, at medarbejderne har behov for at mødes på tværs, hvilket kan være en udfordring i en travl hverdag.
Der er blandt andet indført et månedligt møde, hvor alle deltager. Men det skaber fællesskab og skulle gerne have en positiv betydning for arbejdsmiljøet.
- Vi har det grundlæggende princip, at vi hjælper hinanden. Vi går efter vi-oplevelser i stedet for jeg-oplevelser, og nødvendigheden af det, kan alle se, forklarer Henrik.
- Vi føler, at vi er godt på vej til at få skabt en vi-kultur, men vi kan altid blive bedre. Vi kommer aldrig i mål. Men vi håber, vi gennem processen er blevet bedre til hele tiden at omstille os til det, der sker. Når du brænder for det, du laver, smitter det af, ikke kun på kollegerne men også på brugerne af biblioteket, siger Vinni Flæng Larsen og Mette Müller.


Arbejdsmarked Arbejdsmiljø

Sammen er du stærkere. 
det gælder også gode tilbud. 


Tjek dem her

Følg HK MidtVest på Facebook
lokale kurser
nyheder & debat


Se facebookside

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk