Ombudsmanden enig med HK

31. maj 2016  |  Østjylland  |

Det tager alt for lang tid at få afsluttet en sag om erstatning for tab af erhvervsevne. Sådan har det lydt fra HK igen og igen. Nu giver Ombudsmanden HK ret.

Ombudsmanden enig med HK

Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen.

28 måneder er for længe. Så klart lyder det nu fra Ombudsmanden, om Arbejdsskadestyrelsens sagsbehandlingstid i sager om tilkendelse af erstatning for tabt erhvervsevne.

Ombudsmanden har set på sagsbehandlingstiderne efter, at blandt andre HK, har kritiseret forholdene.

- Vi har i en årrække nu været vidne til, at sagsbehandlingstiderne bare er steget og steget. Arbejdsskadestyrelsens forklaringer har været mange, men det er en voldsom belastning for vores medlemmer, at de ikke kan få afsluttet deres sager. Det er ganske enkelt ikke rimeligt, siger socialrådgiver hos HK Østjyllands Arbejdsmiljøteam, Steffen Friis.

Og det er Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen altså enig i.

”Der er ingen faste regler for, hvor lang tid disse sager må tage. Men sagsbehandlingstiden skal være rimelig, og jeg mener ikke, at det er rimeligt at skulle vente i gennemsnit over to år på at få at vide, om man får erstatning for en arbejdsskade”, siger han i en pressemeddelelse.

Lige nu venter mere end 20 medlemmer af HK Østjylland på at få deres sag om tabt erhvervsevne afgjort i Arbejdsskadesstyrelsen, selv om det er mere end 1 år side, de kom til skade på deres arbejde.

- Jeg er meget glad for, at Ombudsmanden er gået ind i sagen og nu udtaler, at sagsbehandlingstiden er for lang. Så kan vi håbe, at Arbejdsskadestyrelsen får rettet op på situationen, så HK’s medlemmer, og alle andre, der har en sag til behandling, kan få en hurtigere afslutning, siger Steffen Friis.

Udflytning bekymrer

Ventetiden er urimelig lang

Steffen Friis, socialrådgiver i HK Østjyllands Arbejdsmiljøteam

Ifølge Ombudsmanden, har han fulgt sagsbehandlingstiderne siden kritikken for alvor kom frem i sommeren 2015. Siden er sagsbehandlingstiderne fortsat med at stige og derfor har Ombudsmanden bedt Beskæftigelsesudvalget om at orientere ham udviklingen i januar 2017.

- Vi kan se af udtalelsen, at Ombudsmanden også deler vores bekymring i forhold til de ændringer der er lavet i Arbejdsskadestyrelsen, i forbindelse med regeringens plan for udflytning af statslige arbejdspladser. Vi har tidligere advaret mod, at udflytningen får negative konsekvenser for sagsbehandlingstiderne og den bekymring deler Ombudsmanden altså også, siger Steffen Friis.

Arbejdsskadestyrelsen har gentagne gange udtalt, at der er lavet planer for en nedbringelse af sagsbehandlingstiderne. Det har styrelsen også oplyst Ombudsmanden om. Ifølge Arbejdsskadestyrelsen er målet at sikre en sagsbehandlingstid på ikke over 21 måneder i sager om tab af erhvervsevne.

- Vi er helt enige med Ombudsmanden i, at alle sager er forskellige, og derfor vil der være sager, der tager lang tid at afgøre. Men 21 måneder er efter vores opfattelse for længe, siger Steffen Friis.

Også her er Ombudsmanden enig. I sin udtalelse skriver Ombudsmanden:

”…målsætningen afviger væsentligt fra Arbejdsskadestyrelsens gennemsnitlige sagsbehandlingstider for disse sager i årene 2011 og 2012. Den aktuelle målsætning er således omkring 5 måneder længere end den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i disse to år”.

Arbejdsskade

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK