Ring til fagforeningen

Mandag Lukket
Tirsdag 8.00-17.00
Onsdag 8.00-17.00

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til os

Oplever du tekniske problemer med hjemmesiden ring: 4437 1563 - åben: 6.00-24.00

Ring til HK Privat lørdag den 11. april

Vi er klar til at svare på spørgsmål om overenskomstforhandlingerne 2020 og coronavirus i relation til dit arbejdsliv. Ring til os lørdag den 11. april mellem kl. 10.00 og 12.00.

Telefon: 7011 4545

43 kommuner vil være frikommuner

02. juni 2016  |  HK Kommunal  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Social- og indenrigsministeriet har modtaget 43 ansøgninger fra enkelte- og netværk af kommuner, som ønsker at blive en del af Frikommuneforsøg II fra 2016 til 2019.

I går udløb fristen for at blive en del af Frikommuneforsøg II, 43 kommuner har søgt og til september, bliver det besluttet hvilke ansøgninger, der bliver godkendt.

Til forskel fra Frikommuneforsøg I (2012-2015) er det i det nye forsøg muligt for kommunerne at organiseres sig i netværk af frikommuner, der samles om at lave forsøg indenfor et fælles tema.

Især områder som beskæftigelse, bolig og borgerservice har været populære blandt ansøgerne.

- Ansøgningerne rammer nogle af de udfordringer for kommunerne, som optager mig meget. Det handler bl.a. om bedre integration af beboere i udsatte boligområder, mere sammenhængende indsatser for den enkelte borger på tværs af forvaltninger, tættere samarbejde mellem aktører på sundhedsområdet. Jeg glæder mig til at dykke dybere ned i ansøgningerne, inden jeg til september løfter sløret for, hvilke kommuner der får mulighed for at afprøve deres ideer, siger social- og indenrigsminister Karen Ellemann (V).

Kun grundloven og EU begrænser

De udvalgte frikommuner vil inden for temaet for netværket kunne søge om fritagelse fra regler eller ændret regelgrundlag. Den eneste begrænsning for, hvad der kan søges om, er forsøg, som er i strid med grundloven eller EU-regler, giver frikommunerne økonomiske fordele på bekostning af andre eller bryder med borgernes retssikkerhed.

Det nye frikommuneforsøg indgår i aftalen mellem regeringen og KL om opfølgningen på aftalen om kommunernes økonomi for 2016.

Se oversigt over alle deltagerkommuner og titlen på deres ansøgninger hos Social- og Indenrigsministeret her. (Linket virker ikke pr. 26. juli 2018)

Problemer med login?

Log ind med NemID