Tidspres fælder flere og flere offentligt ansatte

02. juni 2016  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Arbejdstilsynet giver rekordmange advarsler til offentlige arbejdspladser, hvor store arbejdsmængder og tidspres truer de ansattes helbred. I HK Kommunal er man i gang med at forberede en særlig indsats for at få forbedret arbejdsmiljøet på de kommunale og regionale arbejdspladser.

Flere og flere offentlige arbejdspladser har problemer med det psykiske arbejdsmiljø. Det gælder blandt andet på hospitaler og jobcentre. Sidste år løftede Arbejdstilsynet i 546 tilfælde pegefingeren som følge af et urimeligt arbejdstempo. Det er rekord. Siden 2011, hvor Arbejdstilsynet reagerede 323 gange, er antallet af advarsler steget med knap 70 procent. Det viser en analyse, Ugebrevet A4 har foretaget af Arbejdstilsynets dataportal

Tempoet på flere offentlige arbejdspladser er så højt, at medarbejderne risikerer at brænde ud, få fysiske sygdomme og stress. I HK Kommunal har man særligt mange berørte medlemmer på hospitaler og jobcentre, der er blandt de arbejdspladser, der ifølge analysen er hårdest ramt af et opskruet arbejdstempo.

Ny satsning

Derfor har fagforeningen også lige siden sidste efterårs overenskomstkampagne, hvor tusinder af HK’ere anførte det pressede psykiske arbejdsmiljø som den vigtigste udfordring, arbejdet målrettet på at styrke det gode arbejdsliv.

HK Kommunals januar-kongres gav startskuddet til en satsning på at skabe et godt arbejdsmiljø. Her inviterede HK Kommunal som den første fagforening nogensinde hundreder af arbejdsmiljørepræsentanter til en temadag, der blandt andet havde til formål at styrke samarbejdet mellem tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter.

Fra idé til handling

Fra kongressens deltagere har HK Kommunal modtaget et stort antal gode ideer til, hvordan man sætter arbejdsmiljøet på dagsordenen. De handler blandt andet om, hvordan tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter kan samarbejde i dagligdagen. Om flere uformelle samarbejder med den nærmeste leder, og om anerkendelse og respekt for roller og vilkår.

HK Kommunals næstformand, Mads Samsing, glæder sig over de mange gode forslag.

- Jeg ser frem til, at vi hurtigt kan få ideerne ført ud i livet på arbejdspladserne, siger Mads Samsing og henviser til, at HK Kommunal som opfølgning på kongressen har afholdt en række møder rundt omkring i landet, hvor netop samarbejdet mellem de valgte HK-repræsentanter og ledelsen på den enkelte arbejdsplads har stået i centrum.

Forårets møder og de mange ideer fra kongressen bliver fulgt op af en egentlig arbejdsmiljøstrategi, som HK Kommunals bestyrelse forventes at sætte i søen umiddelbart efter sommerferien.

- Det bliver ikke bare et dokument på hjemmesiden, men konkrete initiativer, jeg tror på vil gøre en positiv forskel for et bedre arbejdsmiljø for kollegerne, siger Mads Samsing.

Økonomiske vilkår

Næstformanden løfter derudover sløret for, at HK Kommunal i ugerne 47 og 48 vil iværksætte en særlig indsats for et bedre arbejdsmiljø, hvor man vil besøge en lang række kommunale og regionale arbejdspladser landet over.

- Formålet er at få en dialog på arbejdspladserne om, hvordan vi kan arbejde med arbejdsmiljøet lokalt og for eksempel kan få en bedre balance mellem arbejdsopgaver og ressourcer, siger Mads Samsing og fortsætter:

- De økonomiske rammevilkår har stor betydning for arbejdsmiljøet. Og det kan vi ikke løse med vores arbejdsmiljøstrategi. Men jeg vil gerne understrege, at vi sideløbende med vores arbejdsmiljøindsats gør alt, hvad vi kan, for at påvirke de økonomiske rammevilkår for kommuner og regioner.

Arbejdsmiljø Arbejdsmiljørepræsentant Stress

Har du også læst...

Appel: Sæt fokus på unge og corona i din kommunikation

23. september 2020  | HK Kommunal

Kulturministeriet opfordrer kraftigt til at ansatte i offentlige institutioner gør en ekstra indsats for at få unge i tale om corona. Opfordring til at sende film med youtubere og influencere med ud i al kommunikation til unge.

Fremtidens HK’er kører videre med Corona-restriktioner

23. september 2020  | HK Kommunal

Har du også lyst til at dygtiggøre dig inden for nye teknologier og blive opdateret på den nyeste digitale udvikling? Så er der stadig ledige pladser på Fremtidens HK’er, hvor du helt gratis bliver klædt på til at byde dig til, når der skal automatiseres på din arbejdsplads. Alle corona-restriktioner bliver naturligvis overholdt.

Så er der åbnet for ansøgning til AOP-moduler i foråret 2021

23. september 2020  | HK Kommunal

Akademiuddannelsen i odontologisk praksis har åbnet for tilmeldingen til forårets kurser i Aarhus. Skal du med på efteruddannelse?

Se alle nyheder

mød kolleger i vores faglige netværk