HK: EU bør kræve, at nye platformsvirksomheder betaler skat

03. juni 2016

EU-kommissionen har fremlagt nye retningslinjer for, hvordan medlemsstaterne skal behandle de nye virksomheder inden for platformsøkonomien. Desværre vil det stadig være op til virksomhederne selv at indberette skattepligtig indtægt. Ærgerligt, siger HK-formand Kim Simonsen

Engang kaldte man det deleøkonomi, men i dag er det tydeligt, at de mange nye platformsøkonomiske virksomheder er vokset til milliardforetagender. Og derfor er det vigtigt, at de bidrager til den fælles velfærd, siger HK-formand Kim Simonsen.

"Der er mange muligheder i den nye økonomi, som det gælder om at gribe, og vi må ikke lukke af for de nye virksomheder. Men det betyder ikke, at de ikke skal betale skat som alle andre", siger han.

EU kommissionen fremlagde i dag retningslinjer for, hvordan medlemsstaterne kan håndtere de nye platformsvirksomheder, så rettigheder for ansatte og forbrugere ikke overtrædes. I retningslinjerne bliver det fremhævet, at de nye virksomheder skal betale skat i de stater, hvor de opererer. Men det skal ske ad frivillighedens vej.

"Det er naturligvis glædeligt, at EU-kommissionen tager fat på at diskutere muligheder og regler på området, og at deleøkonomien bliver anset som en del af den formelle økonomi. Men jeg er skuffet over, at det fortsat vil være frivilligt for den enkelte virksomhed at indrapportere skattepligtig indkomst. Jeg er skeptisk over for, om det så vil ske", siger Kim Simonsen.

Han henviser til, at der lige nu internationalt er en tendens til, at man tvinger de nye virksomheder til at indrapportere al data. Og han opfordrer den danske regering til at følge den internationale trend.

"Uanset hvad EU måtte sige, så er det op til den danske regering at gøre, hvad den synes, er det rigtige. Og jeg vil opfordre til, at vi gør det obligatorisk for store selskaber indberette data til brug for skattebetaling. De skal som alle andre betale til den danske velfærd", siger Kim Simonsen.