Mød din nye YZ-kollega

06. juni 2016  |  Midt

De bliver kaldt Generation Y og Z, de nye generationer, der kommer på arbejdsmarkedet i disse år. Her er et bud på, hvad du kan forvente af din nye Y- eller Z-kollega.

Tietgen Business, Fynsk Erhverv og HK Midt havde i fællesskab inviteret kultursociolog Emilia van Hauen til Odin Havnepark for at holde sit foredrag ”Generation YZ: Frihed, fællesskaber, frygt og forkælelse”. Det blev til et par spændende timer i selskab med Emilia – og med de to generationer, hun stillede skarpt på som mennesker, medarbejdere og kolleger:
   - ”Her har I mig…”, sagde Emilia van Hauen og slog ud med armene, da hun prøvede at vise, hvordan hendes egen søn William som 4-årig trådte ind i et rum – netop med åbne arme og selvtilliden i orden. For William var et godt billede på hele hans generation:
   - Han gjorde det, som hans generation gør i ekstrem grad. Han gav sig selv til fællesskabet og viste sig selv frem. Det er den måde, vi kommer til at lave fællesskaber og placerer os selv i verden på. Hans generation lægger alle kræfter ind i fællesskabet for at nå et højere og fælles mål. De er ikke bange for at give noget af sig selv.

Fra FLOP til FNOK

Emilia van Hauen

Emilia van Hauen viser hvordan hendes 4-årige søn kom ind i stuen og sagde "Her har I mig..."

van Hauen beskriver de to generationer, der er født fra 1980/1990 og frem, som FLOP:
(Formåldrevne - Liket - Omnipotente - Professionelle)
   - De er ekstremt Formålsdrevne. De har brug for at blive Liket, set og anerkendt. De føler, at de skal være Omnipotente mennesker, der kan en masse ting. Og de har en Professionel tilgang til alting, der gør, at de både er gode til proces og til resultater, hvor det ellers ofte er enten eller.
   - Den største udfordring for dem bliver deres eget mentale velbefindende, fordi de godt kan følge sig lidt fremmedgjorte i forhold til egen identitet og fællesskabet. De har samtidig et ad hoc-liv, hvor de ser en hel ”livskarriere” for sig og interesserer sig for alle aspekter af livet, fortalte Emilia van Hauen, der rundede sit foredrag af med et håb for YZ’erne:
   - Jeg håber, at de går fra at være FLOP til at være FNOK, hvor de erstatter L’et med et N for Nysgerrig.  For hvis de åbner sig for verden, så er det den bedste kur mod den skam, de godt kan opleve, fordi der er så mange ting, de skal leve op til. De skal være synlige, likede, produktive osv. Derfor lever 20-40% af de unge i disse generationer konstant med stress.

FNOK på arbejdspladsen

Fra FLOP til FNOK for generation YZ'erne

Emilia van Hauen håber at de unge vil gå fra FLOP til FNOK - at udskifte "liket" med "nysgerrig"

Hvad betyder alt dette så, når du byder dem velkommen som nye kolleger på arbejdspladsen? Det havde Emilia van Hauen et bud på:
   - De vil gerne være proffe. De søger værdige sparringspartnere på arbejdspladsen. Fleksible arbejdstider og fleksibilitet i forhold til arbejdssted er vigtigt for dem. Det er samtidig en god ide at lade dem være connectede og selv bestemme, hvordan de skaber den connection rent IT-mæssigt. For det er netop deres netværk, der kan give adgang til den næste opgave, vurderede Emilia van Hauen og konkluderede:
   - Se på YZ’erne som partnere på alle niveauer og områder. Så vil de til gengæld have en stor passion, kreativitet og ansvarlighed at byde på.

Samarbejdsøvelse
Emilia van Hauen demonstrerede hvordan samarbejde kan hjælpe begge parter, ved at lade folk "lægge arm" i luften. Målet var, at få egen arm ned så mange gange som muligt på 2 minutter. Hvor mange gange partnere fik sin arm ned på samme tid var ikke relevant, så samarbejde gavnede begge parter. (begge parter fik egen arm ned flest muligt gange, ved ikke at kæmpe mod hianden)

Debat med ungepanel fra Tietgen Business.
Efter foredraget var der debat med et ungepanel fra Tietgen Business, med spørgsmål fra salen.
Salen var fyldt af ca. 125 deltagere til foredraget.

Arbejdsmarked

Få tips, tricks, nyheder og hør om kommende arrangementer:

HK Midts Facebookside

se alle de fordele