Ring til fagforeningen

Mandag Lukket
Tirsdag 8.00-17.00
Onsdag 8.00-17.00

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til os

Oplever du tekniske problemer med hjemmesiden ring: 4437 1563 - åben: 6.00-24.00

Ring til HK Privat lørdag den 11. april

Vi er klar til at svare på spørgsmål om overenskomstforhandlingerne 2020 og coronavirus i relation til dit arbejdsliv. Ring til os lørdag den 11. april mellem kl. 10.00 og 12.00.

Telefon: 7011 4545

Beretningsdebat: Vi skal ranke ryggen og uddanne os

07. juni 2016  |  HK Stat  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Faglig stolthed, kompetenceudvikling, synlighed og fastholdelse af HK-jobs var 4 gennemgående temaer i debatten om beretningen på HK Stats kongres.

Heidi Juhl Pedersen fra HK Politiet tog udgangspunkt i kongressens slogan: Fællesskab, faglighed & fremtid.

- Det passer supergodt til landskubbernes arbejde. Vi er stærke faglige fællesskaber, fordi vi har mulighed for at samle tillidsrepræsentanter fra hele landet. Vi kender arbejdspladserne helt ud i krogene, så vi kan sende stærke budskaber til politikerne om opgaveglidning. Vi peger på områder, hvor vi kan overtage opgaver fra vores uniformerede kolleger. Det er et supergodt værn mod effektiviseringsbølgen. Vi har fundet en vej, der sikrer os en fremtid i politiet.

Om faglig stolthed sagde Heidi Juhl Pedersen – med henvisning til den gamle historie om middagsselskabet, hvor bordherren siger: Næh, er du politibetjent? Hvortil HK’eren svarer: Nej, jeg er bare HK’er:

- Vi er ikke ’bare’ HK’ere. Vi er HK’ere med ranke rygge! Og som Rita sagde i beretningen: Vi kommer kun fremad i fællesskab. Hvis vi vil have indflydelse, skal vi komme med løsninger. Det er i vores ånd. Vi skal ikke sidde med korslagte arme, men komme med konstruktive proaktive forslag til at løse udfordringerne på vores arbejdspladser. Vi skal vise, hvilke opgaver vi kan løse bedre og billigere.

Formanden for HK Sydjylland, Annette Godsvig Laursen, talte om sammenhængen mellem kompetenceudvikling og gode HK-jobs:

- Vi kan ikke tvinge vores medlemmer til at kompetenceudvikle sig, men vi kan motivere dem. Karrierekampagnen var et glimrende eksempel på det. Det var fantastisk at være en del af den og opleve medlemmers begejstring. Vi skal lægge et venligt, men bestemt pres på medlemmer og arbejdsgivere. Vi skal tage reel kompetenceudgivende uddannelse. Vi kan, vi vil, vi tør, og vi gør. Lad os stå sammen om at ruste vores medlemmer til at beholde deres job – nu og i fremtiden.

Helle Colding Seiersen fra Aarhus Universitet sagde, at hun er stolt af at være medlem af HK. Det var hun ikke for små 30 år siden, da hun blev meldt ind i HK:

- Det var den mest kedelige, pæne, høflige fagforening. Jeg omgikkes metal- og stilladsarbejdere. De hånede mig. Sådan er det ikke længere. Vi HK’ere er blevet synlige de seneste to år. Jeg har aldrig hørt så skarp en beretning. Det mystiske notat fra Moderniseringsstyrelsen var vi med til at tage af bordet. Det er jeg stolt over. HK har også været synlig i medierne. I er i front, I er aktive, I er synlige.

Sofie Janning Hansen fra Selandia afsluttede sit indlæg om presset fra AC’erne, som stadig står på spring for at overtage HK-jobs – selvom der sommetider er mere ræson i, at HK’ere overtager såkaldte AC-opgaver:

- Vi vil ikke finde os i at blive negligeret. Vi er knusende dygtige!

Stat Kongres 2016

Læs alle nyheder om HK Stat Kongres 2016