Ring til fagforeningen

7011 4545

Søndag 10.00-12.00 
Mandag 8.00-17.00
Tirsdag 8.00-17.00
Onsdag 8.00-17.00
Torsdag lukket Lukket
Fredag 8.00-16.00

Ring til a-kassen

7010 6789

Søndag Lukket
Mandag 8.00-17.00
Tirsdag 8.00-17.00
Onsdag 10.00-17.00 
Torsdag lukket Lukket
Fredag 8.00-16.00

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til os

Skriv til os

Oplever du tekniske problemer med hjemmesiden ring: 4437 1563 - åben: 6.00-24.00

Telefonerne er åbne i weekenden

HK Fagforening er klar til at svare på spørgsmål om coronavirus i relation til dit arbejdsliv. Ring til os lørdag den 4. og søndag den 5. april mellem kl. 10.00 og 12.00.

Telefon: 7011 4545

HK.dk logo

Chefer må ikke sende e-mails efter arbejdstid

07. juni 2016  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Ansatte skal have lov til at være i fred, når de ikke er på arbejde. Derfor bliver det nu forbudt for chefer at sende arbejdsrelaterede e-mails efter arbejdstid, i weekender og på ferier – i hvert fald i Frankrig.

Den franske, socialistiske regering forbyder nu e-mails fra arbejdspladsen, når medarbejderen ikke er på job. Det stresser nemlig folk, lyder forklaringen.

Ordningen kommer til at gælde for alle virksomheder med 50 ansatte eller derover. Forbuddet kommer efter, at undersøgelser har vist, at en ud af ti på arbejdsmarkedet i Frankrig føler sig udbrændt. 

Elektronisk lænke

Medlem af det franske parlament for det regerende socialistparti, Benoît Hamon, forklarer, at der er langt mere arbejdsrelateret stress i dag, end der plejer at være, og at denne stress er konstant.

- De ansatte forlader fysisk deres arbejdsplads, men de forlader ikke deres arbejde. De bliver ved med at være koblet på som en slags elektronisk lænke - ligesom en hund. Teksterne, beskederne, e-mails - de indtager individets liv indtil det punkt, hvor han eller hun til sidst bryder sammen, forklarer parlamentsmedlemmet til britiske BBC.

Allerede i 2014 indførte teknologivirksomhederne, at de ansatte havde retten til at trække stikket og ikke bekymre sig om e-mails fra arbejdspladsen efter klokken 18.

Det er endnu ikke fastlagt, hvad der sker, hvis cheferne overtræder forbuddet, der i loven omtales som ’retten til koble af’.



Stress Politik

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Problemer med login?

For at øge sikkerheden i forbindelse med din adgangskode til Mit HK, skal du logge ind med NemID første gang, herefter kan du oprette din egen adgangskode på Mit HK.

Log ind med NemID

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk