Ring til fagforeningen

Mandag Lukket
Tirsdag 8.00-17.00
Onsdag 8.00-17.00

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til os

Oplever du tekniske problemer med hjemmesiden ring: 4437 1563 - åben: 6.00-24.00

Ring til HK Privat lørdag den 11. april

Vi er klar til at svare på spørgsmål om overenskomstforhandlingerne 2020 og coronavirus i relation til dit arbejdsliv. Ring til os lørdag den 11. april mellem kl. 10.00 og 12.00.

Telefon: 7011 4545

Formandens åbningstale: Vi finder os ikke i smædekampagner

07. juni 2016  |  HK Stat  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Rita Bundgaard protesterede i sin politiske åbningstale på HK Stats kongres imod arrogante politikere, der konstant skærer ned og fører korstog mod de statsansatte.

- Vi er – i al vores faglige bredde – den gruppe, der binder de statslige arbejdspladser sammen. Og vi gør det med langt mindre offentlig opmærksomhed og fortjent anerkendelse end vores kolleger med mere specifikke faglige kompetencer og funktioner. Derfor bliver jeg så harm, når primært liberale politikere, både blå og røde samt dele af erhvervslivet udtaler sig negativt om den statslige administration og dens medarbejdere.

Sådan lød de indledende ord i Rita Bundgaards åbningstale på kongressen i Kolding. Hun fortsatte med et eksempel:

- Jeg kom op i mit røde felt, da professor Ove Kaj Pedersen for nylig kaldte de offentligt ansatte forkælede og påstod, at vi underminerer velfærdsstaten, når vi forfægter vores faglige interesser og påpeger, hvordan vedvarende besparelser udsulter de samfundsvigtige funktioner, vi er med til at bemande. Hans udtalelser føjer sig til en række af uhyrlige påstande, som godt kunne ligne et politisk korstog. Et korstog, som i første omgang gør livet surt for både statens HK’ere og andre offentligt ansatte – og som i sidste ende kan underminere befolkningens opbakning til velfærdsstaten og tilliden til den offentlige sektor.

Og hun oplistede flere eksempler på det, hun kaldte politiske smædekampagner, som hun og fagforeningen vil gøre oprør imod:

• Vi vil ikke acceptere, at den offentlige sektor trods årtiers effektiviseringer og et stadigt stigende arbejdspres for de ansatte bliver fremstillet som et bureaukratisk, ineffektivt monster, som bare skal minimeres for at give plads til privat vækst og skattelettelser.
  • Vi vender os imod, at politikerne og Finansministeriet udsætter kompetente og loyale medarbejdere for et sandt måle- og måltyranni.
  • Vi vil ikke acceptere, at politikerne lader forringelser af vores løn- og ansættelsesvilkår betale for deres forskellige ideer og reformer.
  • Vi tager kraftigt afstand fra billedet af staten som stedet, der kun tiltrækker de stakler, der ikke havde talentet til et job i det private erhvervsliv. Og jo, det billede er der faktisk nogen, som prøver at tegne.
Hun efterlyste en politisk plan for udviklingen og finansieringen af den statslige sektor i Danmark.

- Den nye plan bør bygge på det faktum, at det betaler sig at investere i den offentlige sektor. I stedet for at malke den for resurser. Der er penge i at styrke Skat. Der er velfærd og sundhed i at have en velfungerende fødevarekontrol. Der er fremtid og fornuft i at have erhvervsskoler, gymnasier, universiteter og andre uddannelsessteder af højeste kvalitet. Og det giver afkast at have gennemtænkte og effektive it-systemer i staten.

Og afsluttede med en opsang til politikere og meningsdannere:

- Tag nu et politisk ansvar for udviklingen af staten. Lad jer ikke besnære af budgetbissernes udgiftslogik om, at der da bare kan spares mere og mere uden konsekvenser. Tænk i udvikling og investeringer. Det er vejen frem!

Se hele den politiske åbningstale PDF

Stat Kongres 2016

Læs alle nyheder om HK Stat Kongres 2016