Ring til fagforeningen

Søndag Lukket
Mandag Lukket
Tirsdag 8.00-17.00

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til os

Oplever du tekniske problemer med hjemmesiden ring: 4437 1563 - åben: 6.00-24.00

Ring til HK Privat lørdag den 11. april

Vi er klar til at svare på spørgsmål om overenskomstforhandlingerne 2020 og coronavirus i relation til dit arbejdsliv. Ring til os lørdag den 11. april mellem kl. 10.00 og 12.00.

Telefon: 7011 4545

Jubel over cirkulærets død

07. juni 2016  |  HK Stat  |  Jakob Groth Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Moderniseringens tilbagetrækning af et omstridt cirkulære og HK Stats synlighed var et emne, som flere af deltagerne tog op til debatten om beretningen på HK Stats kongres.

Det skabte vrede hos alle hjørner af HK Stat, da Moderniseringsstyrelsen i kølvandet på udflytningsplanerne forsøgte at snige et kontroversielt cirkulære ind, der ville betyde, at statsansatte fremover ville have hele Danmark som deres arbejdsplads.

Udskældt cirkulære er trukket tilbage

Det var da også et af de første emner i debatten om beretningen på HK Stats kongres og blev åbnet af HK Stat Østjyllands formand, Bent Klim Johansen.

- En fagforening i mit verdensbillede er synlig, relevant for medlemmerne og skal kæmpe for at forbedre deres vilkår hver eneste dag. Det er i modvind, at vi som faglig organisation skal vise os for vores medlemmer. Tilbagetrækningen af Moderniseringsstyrelsens cirkulære et rigtig godt eksempel på det, lød det fra den østjyske formand fra salens talerstol.

Han slog samtidig fast, at HK Stats lobbyarbejde ofte kan være usynligt for medlemmerne, men at tilbagetrækningen af cirkulæret er et af flere gode eksempler på, hvorfor netop lobbyarbejdet står højt på dagsordenen hos både HK Stats sekretariat og hos de regionale afdelinger.

Også Helle Colding Seiersen fra Aarhus Universitet brugte en del af sin taletid under debatten på at rose arbejdet med – eller mod – cirkulæret.

- HK Stat har været rigtig synlige i denne her kongresperiode, især de sidste to år. Jeg er især stolt af synligheden i forbindelse med Moderniseringsstyrelsens tilbagetrækning af cirkulæret – det er første gang i historien, det er sket, sagde Helle Colding Seiersen.

Savner oversigt over medieoptrædener

Der var dog ikke lutter ros for HK Stats synlighed i forbindelse med udflytningen.

- Jeg sidder i Statens Administration, som skal flytte til Hjørring, og jeg har savnet at se HK Stat i medierne i forbindelse med udflytningsplanerne. Det var meget oftere Djøf, jeg lagde mærke til, lød det fra Thomas Bo Madsen.

Han sagde dog også, at han ikke var i tvivl om, at der var blevet arbejdet benhårdt bag kulisserne, og at han sikkert også havde overset nogle af HK Stats optrædener i medierne. Derfor efterlyste han, at der på HK’s hjemmeside bliver oprettet et sted, hvor alle presseklip med HK Stat – og de andre sektorer af HK – bliver samlet, så medlemmerne kan følge sin fagforenings arbejde i medierne.

I de efterfølgende svar på indlæggene i beretningsdebatten anerkendte næstformand i HK Stat Peter Raben ønsket om en samlet presseoversigt på HK.DK, men begrundede manglen på en sådan med udfordringer i forhold til ophavsret og resurser.

Stat Kongres 2016

Læs alle nyheder om HK Stat Kongres 2016