Falck-ansatte i Aalborg: OK17 skal give mere frihed

07. juni 2016  |  Nordjylland  |

HK Privat besøger i to uger hundrede nordjyske arbejdspladser for at høre medlemmernes ønsker til de nye overenskomster i 2017. Falcks brandvagtcentral i Aalborg er én af dem.

Pia Asmussen, tillidsrepræsentant hos Falcks brandvagtcentral i Aalborg, får en snak om ønsker til den nye overenskomst med kollega Karsten Pedersen. Foto: Michael Bo Rasmussen / Baghuset.

- Næste år skal overenskomsten fornyes, så HK Privat vil gerne høre om dine ønsker…

Tillidsrepræsentant Pia Asmussen går fra kollega til kollega hos Falcks brandvagtcentral på Håndværkervej i Aalborg. Her modtager fjorten HK-medlemmer i skiftehold døgnet rundt opkald fra hele Nordjylland, Østsjælland og Lolland-Falster. Alle er travlt optaget på telefonen og tillidsrepræsentanten må springe ind mellem to opkald for at tale med sine kolleger.

Det er første dag af HK Privats OK 17-kampagne. Fra 6. til 17. juni besøger fagforeningen arbejdspladser over hele landet, og i Nordjylland får godt hundrede arbejdspladser, der skal have fornyet overenskomsten, besøg af faglige HK-medarbejdere.

- Overenskomsten handler jo om dine løn- og arbejdsforhold, så hvis du har ønsker til noget, du gerne vil have med i overenskomsten, kan du skrive dem på postkortet, fortsætter tillidsrepræsentanten, mens hun afleverer en lille folder om, hvad overenskomsten er værd i kroner sammen med et postkort, der kan fyldes ud med ønsker til den kommende overenskomst.

Frihed er vigtig
- For os her på arbejdspladsen er besøget af HK Privats overenskomst-kampagne god inspiration til at få talt om indholdet i overenskomsten. Det er også en god anledning til at forklare ikke-medlemmer om, at det er fagforeningen, der forhandler overenskomsten, og vil man have indflydelse, må man være medlem, siger Pia Asmussen.

Fra en helt ny medarbejder-undersøgelse om godt og skidt på arbejdspladsen, ved hun allerede hvad kollegerne vægter højt.

- Frihed ligger højt på ønskelisten, siger hun resolut.

- Det er så vigtigt for os, fordi vi arbejder i skift og på skæve tidspunkter. Vi har brug for at kunne koble helt fra, fordi jobbet kræver, at vi er skarpe i hovederne.

Netop frihed er et stort ønske for 59-årige Birgitte Pedersen, der har været ansat på brandvagtcentralen i 28 år.

- Skiftehold slider, ikke mindst når man kommer op i årene. Derfor vil det være fint, hvis fx tillæg for arbejde på skæve tidspunkter kunne veksles til fritimer, siger hun.

Et glimrende forslag, synes tillidsrepræsentanten.

- Jeg vil tro, at det vil kunne betyde en ekstra uges frihed for os her på arbejdspladsen. Hvornår den ekstra frihed kan placeres, kan jo afhænge af en forhandling med arbejdsgiveren, tilføjer Pia Asmussen.

Gode snakke på arbejdspladserne
Med på besøget på arbejdspladser er et af udrykningsholdene fra HK Privat – faglig konsulent Ann-Louise Savage og organisator Pernille Nørgaard. For dem er det dagens femte arbejdspladsbesøg.

- Vi får alle steder en rigtig god snak om overenskomsten og bliver taget godt imod – også af arbejdsgiverne, når de opdager, at vi kommer i et fredeligt ærinde, siger Ann-Louise Savage med et glimt i øjet.

- Vi får mange input til de nye overenskomster fra kollegerne på arbejdspladserne, fx ønsket om ret til mere frihed, når barnet er syg. Mange har brug for fleksibilitet. Det er også dejligt at opdage, at der mange steder ligger HK-materialer fremme, og at fagforeningen spiller en rolle i hverdagen. Vi må da også svare på spørgsmål om fagforeningen, og en enkelt arbejdsplads har bedt os om at komme tilbage og holde oplæg på et personalemøde, fortæller de to HK-medarbejdere.

Læs også...

OK2017