Ring til fagforeningen

7011 4545

Fredag Lukket
Lørdag 10.00-12.00 
Søndag Lukket
Mandag Lukket
Tirsdag 8.00-17.00
Onsdag 8.00-17.00

Ring til a-kassen

7010 6789

Fredag Lukket
Lørdag Lukket
Søndag Lukket
Mandag Lukket
Tirsdag 8.00-17.00
Onsdag 8.00-17.00

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til os

Skriv til os

Oplever du tekniske problemer med hjemmesiden ring: 4437 1563 - åben: 6.00-24.00

Ring til HK Privat lørdag den 11. april

Vi er klar til at svare på spørgsmål om overenskomstforhandlingerne 2020 og coronavirus i relation til dit arbejdsliv. Ring til os lørdag den 11. april mellem kl. 10.00 og 12.00.

Telefon: 7011 4545

HK.dk logo

Baneformand om togkaos: Det kunne være undgået

08. juni 2016  |  HK Stat  |  HK Trafik & Jernbane  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

De massive problemer med den nye køreplan siden december 2015, kunne være undgået ved at lytte til medarbejdernes mange advarsler. Ledelsen blev advaret om, at planen ikke holdt, og nu lider medarbejderne, siger den nye formand for HK Trafik & Jernbane Dennis A. Jørgensen.

DSB har brugt mange år på at få hævet regulariteten (rettidigheden, red.) efter mange udfordringer i 00'erne, og resultatet var faktisk begyndt at blive godt. Nu er det gået galt, fordi ledelsen ikke lyttede til medarbejderne. Resultatet er, at Danmark nu har en køreplan, som ikke tager hensyn til de daglige udfordringer med materiel og infrastruktur.

Sådan siger den nyvalgte formand for HK Trafik & Jernbane Dennis A. Jørgensen. Tirsdag holdt han sin tale på HK Stats kongres, hvor flere af de udfordringer, DSB og Banedanmark står over for, vakte genklang hos andre statsansatte.

I både DSB og Banedanmark er topledelsen udskiftet, og der er kommet nye ledere ind, som ikke har spidskompetencer inden for jernbanen eller statens arbejdspladser. Det stiller endnu større krav til deres evne til at lytte, mener formanden for de HK-ansatte, der blandt andet tæller trafikledere, disponenter, indkøbs- og økonomifolk og andre i trafik- og jernbanesektoren. 

- Vores virksomheders besparelser bliver ofte gennemført, før de nye processer, som skulle understøtte besparelserne, er på plads. Det skaber et elendigt psykisk arbejdsmiljø og fører til unødvendige konflikter, som er belastende for både medarbejdere og ledere.

- Udfordringen er, at dem der igangsætter besparelsen, som regel er væk, når det viser sig, at det på den lange bane er meget dyrere, siger Dennis A. Jørgensen.

Faglig viden overhørt i ny køreplan

Desværre laver man en ny køreplan, hvor man ikke lytter til vores erfarne kolleger, som advarer om, at tingene ikke hænger sammen. Man erstattede så at sige den faglige viden af generalister, og nu er det så gået galt, siger Dennis A. Jørgensen.

- Så nu er vi i en situation, hvor det er ganske forfærdeligt for mange af vores medlemmer at gå på arbejde. De kan ikke regne med at holde fri i helligdage, for der er sporarbejder, og de bliver nok ikke færdige, så alle kræfter kaldes ind ekstraordinært. Det skal der rettes op på. 

- Det er benhårdt arbejde, men det er vi klar til at hjælpe med, men så må der også lyttes til vores faglighed som bygger på mange års erfaringer. Vi har været der før og ved, hvad der skal til for at komme tilbage på sporet.

Den seneste tids usikkerhed om togfonden fik også skarpe ord med på vejen. 

- Selv i en tid med kaos på skinnerne, hvor det skriger til himlen, at vores togmateriel og infrastruktur skal udskiftes, går der politik i den, og tiden trækkes ud. Vores medlemmer skal lave allerede planlagte initiativer om eller parkere dem i det uvisse. Det er helt uholdbart for vores medlemmer, men også for passagerne – og vi spilder borgernes penge, fordi vi skal holde liv i gammelt udstyr, lyder det fra den nyvalgte formand for HK Trafik og Jernbane.

- De manglende investeringer kan koste milliarder i ekstraudgifter til at vedligeholde forældet udstyr. Derfor må politikerne skabe ro om fremtiden for dansk jernbane. Og i den proces kan de passende blive bedre til at lytte til både borgerne, passagererne og de medarbejdere, der har en viden. Vi vil meget gerne være med til at få togdriften på sporet igen, siger Dennis A. Jørgensen.

Fakta om Trafik & Jernbane

HK Trafik & Jernbane er en del af HK Stat. HK Trafik & Jernbane har en lang række trafikvirksomheder i Danmark som sit særlige område.
Trafikvirksomhederne er DSB, DSB S-tog a/s, Banedanmark, Lokalbanerne, Atkins Danmark A/S, DB Schenker Rail Scandinavia A/S, Arriva Tog A/S, Metro Service A/S, Scandlines AG, Trafikstyrelsen, VIA Travel A/S, Københavns Lufthavne A/S, Kystdirektoratet, Danmarks Meteorologiske Institut samt Statens Luftfartsvæsen med flere.


Stat Kongres 2016

Læs alle nyheder om HK Stat Kongres 2016


 Se alle nyheder

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Problemer med login?

For at øge sikkerheden i forbindelse med din adgangskode til Mit HK, skal du logge ind med NemID første gang, herefter kan du oprette din egen adgangskode på Mit HK.

Log ind med NemID

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk