Har du styr på din arbejdstid?

07. juni 2016  |  MidtVest  |

Har du overblik over, hvor mange timer du arbejder, ellers kan HK Handel MidtVest hjælpe.

Det kan være svært at holde styr på arbejdstiden, når du arbejder i handelsbranchen, især hvis du arbejder i butik.
- Vi får ofte henvendelser fra medlemmer, der er omfattet af overenskomsterne inden for butiksområdet, der har mistet overblikket over deres arbejdstid. Derfor har vi lavet et regneark, der kan hjælpe dig med at holde styr på tiden, fortæller Susanne Sommerlund, formand for HK Handel MidtVest.
I regnearket er der mulighed for både at skrive arbejdsplanen ind, og hvordan du rent faktisk har arbejdet - med pauser. Det udfyldte ark kan så sendes til HK Handel MidtVest, der kan gennemgå det for dig, hvis der er noget, du er i tvivl om.
Regnearket kan du få fat i, hvis du skriver til: midtvest@hk.dk
Det er nødvendigt at have programmet Excel på computeren for at bruge regnearket.

Sådan er reglerne

Ur med visere.

Det kan være svært at holde styr på arbejdstiden, især hvis du arbejder i butik.

På langt de fleste butiksarbejdspladser, hvor der er en overenskomst, skal der laves en 16-ugers plan. Men der kan være lokalaftaler om 16 ugers planer på andre arbejdspladser.
Planerne skal sikre, at medarbejderne kender deres arbejdstid 16 uger frem. Det er sådan, at butiksansatte, som er ansat på fuld tid, maksimalt må arbejde 592 timer på 16 uger. Det betyder, at du som butiksansat godt må arbejde 43 timer én uge, hvis arbejdstiden måske er 20 timer en anden uge.
Udfordringen er imidlertid, at mange steder bliver arbejdsplanen lavet om i løbet af den 16 ugers periode. I forbindelse med eksempelvis sygdom blandt medarbejderne bliver der i stedet for den udleverede plan lavet en ny, hvilket er fuldt lovligt med fire ugers varsel.
Men har man i nogle uger arbejdet efter den 16 ugers plan, man først fik udleveret, og skal til at arbejde efter en ny, kan det være svært at overskue, hvor mange timer man har haft i forhold til reglen om, at man maksimalt må arbejde 592 timer på 16 uger.

Vær opmærksom på helligdage

Helligdage kan også være problematiske og noget, som butiksansatte glemmer at tage højde for, når de forsøger at holde styr på deres arbejdstid.
Nogle butikker har åbent på helligdage, og de medarbejdere, der er på arbejde, skal ifølge reglerne reduceres i tid i løbet af den 16 ugers plan, helligdagene indgår i.
Arbejder du i en butik, der har åbent på helligdage, men har fri på en helligdag, skal du alligevel have din reduktion.
Selv om din butik har lukket på helligdage, skal du stadig være opmærksom på, at du i din 16 ugers plan bliver reduceret i arbejdstid, så du ikke bare arbejder timerne ind på de andre dage, hvor der er åbent.
Er der noget, du er i tvivl om, kan du altid kontakte din tillidsrepræsentant eller HK MidtVest. Du kan også se din overenskomst, hvis du logger ind på Mit HK.

Regler bliver overtrådt

Ifølge en undersøgelse, Epinion har lavet for HK Handel, har 48 procent af medlemmerne oplevet, at en overordnet har overtrådt regler og/eller ansattes rettigheder.
Af de 48 procent, der har oplevet, at en overordnet har overtrådt regler og/eller rettigheder, har det for 72 procent handlet om brud på regler og rettigheder i forhold til arbejdstid, 43 procent om brud på retten til pause, og 36 procent svarer, at overtrædelsen handler om regler og rettigheder i forhold til løn.
- Det er vigtigt at holde styr på arbejdstiden. Ingen skal arbejde gratis, og hvis man arbejder gennem sin selvbetalte pause, så er det overarbejde - eller for deltidsansatte merarbejde. Vi har mange sager, hvor der er efterbetalingskrav, for man skal huske, at ét minuts overarbejde kan udløse 45 minutters løn. Fordi man ifølge overenskomsten skal have løn for hver påbegyndte halve time og 50 procent oveni, siger Susanne Sommerlund.

Arbejdstid

Lær nyt!
ta' et kursus, når du har tid - også hjemme i sofaen

Se vores Online-kurser