Skyer over solskinsøen

08. juni 2016  |  HK Service Hovedstaden

Rønne havn ligger badet i sol. Leonora Christina og Povl Anker ligger på hver sin side af bygningen, hvor Bornholmerfærgen holder til. Indenfor sidder de ca. 100 ansatte, som passer billetsalg, kundeservice, bogholderi og andre stabsfunktioner for færgerne til Bornholm, Als, Fanø, Langeland og Samsø.

Solen skinner udenfor, men inden for er stemningen trykket. Medarbejderne venter i øjeblikket på afgørelsen af deres fremtid. I 2016 har færgeruterne igen været i visitation, men denne gang blev udfaldet et helt andet, end bornholmerne havde forventet.

- Ledelsen var ikke engang hjemme, den dag vi fik beskeden, forklarer Erik Rønn, som er tillidsrepræsentant for HK’erne hos Færgen.

- Jeg var heller ikke til stede, men vi tog alle sammen tilbage til Rønne, da vi fik beskeden - Det utænkelige var sket: Vi havde tabt ruten Rønne Ystad til Mols-Linjen!
I de 14 dage efter meddelelsen kom, havde ledelsen travlt med at sammensætte et ankeskrift. Lige nu venter de 100 HK’ere i Rønne derfor på afgørelsen, som kommer den 17. juni, om hvorvidt der er grund til, at udbudsrunden skal gå om.

- I medierne har der generelt været fokus på, at Mols-Linien har budt 7 % under Færgen, og at der derfor kan forventes lavere billetpriser for de rejsende. Det er jo kun gætværk, om de lavere billetpriser vil betyde mange flere turister og dermed mere omsætning til bornholmerne, men det er helt sikkert, at mange af de 100 medarbejdere på Færgen, vil miste deres job. Folk er meget utrygge ved situationen, og de 100 familier som bliver berørt, er naturligvis påvirkede og bekymrede for deres fremtid.

Vi kan ikke rigtigt forberede os, så længe situationen er uafklaret. Når anke-afgørelsen falder den 17. juni, vil en af to ting ske: enten vil udbudsrunden skulle gå helt om, eller også vil afgørelsen blive stadfæstet, og så må vi vente og se, hvad Mols-Linjen melder ud, afslutter Erik Rønn, inden han igen går ind for at ekspedere de rejsende på Solskinsøen.