Tillidsrepræsentantens tale: Styrk de tillidsvalgte!

08. juni 2016  |  HK Stat  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

HK Stat skal skabe nye former for fællesskaber, nytænke lobbyarbejdet og styrke de tillidsvalgte, lød det fra Henriette Lerche, der er tillidsrepræsentant for laboranter og kontorfunktionærer på Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet.

Henriette Lerche var af formandskabet blevet bedt om at reflektere over målprogrammet inden debatten og afstemningen om ændringsforslag. Hun sagde:

- Jeg blev glad indeni, da jeg læste målprogrammet. Det er visionært. Vi er en stærk fagforening med indflydelse. Men jeg er bekymret for, om vi kan fortsætte med at have reel magt i det individualistiske samfund. Vi vil gerne fællesskaber, men de skal tænkes anderledes, så vi fortsat kan se os selv i HK.
Om synlighed og lobbbyisme sagde hun:

- Der står i målprogrammet, at vi skal være synlige i medierne. Vi skal vise, at vi er gode medarbejdere, der gerne vil udvikle os selv og arbejdspladserne. Jeg er træt af politikere, der fremstiller os som et bureaukratisk mellemlag. Vi er vigtige for driften.  Måske skal vi lobbye mere. Jeg ved ikke, om jeg går ind for det, men det er sådan, verden er. Måske skal vi tænke indflydelse bredere, end vi gør nu.

Henriette Lerche betonede vigtigheden af arbejdsmiljøet, som hun selv arbejder med til daglig:

- Arbejdsmiljø er min hjertesag. Det er godt, at I har fokus på det. Det behøves virkelig. Work life-balancen skrider for mange. Det er vigtigt, at tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter er klædt godt på, så vi kan hjælpe og give rigtige svar. Uddannelsen er god, men vi har brug for flere redskaber, fx COWI’s, som vi kan bruge til at fortælle ledelsen, hvad dårligt arbejdsmiljø koster. Arbejdsmiljø skal ikke være en sidevogn, men indtænkes i virksomhedens strategi. Der er meget fokus på stress, men vi skal ikke glemme problemerne med ensidigt gentaget arbejde, som stadig ikke er løst.

Hun påpegede, at respekten om tillidshvervet er dalet:

- Jeg oplever ikke altid, at TR bliver anerkendt. Ledelserne blander sig i, hvilke møder vi deltager i, og hvad vi må sige – i stedet for at se, at vi forsøger at forbedre vores arbejdspladser. Det kan være svært at være kritisk som offentligt ansat. Vi vil det jo godt. Når vi råber op, er det ikke for at lave ballade, men for at hjælpe.

Sluttelig efterlyste hun et internationale perspektiv:

- Meget bliver bestemt i EU. Dér skal vi gøre vores hoser grønne.

Stat Kongres 2016

Læs alle nyheder om HK Stat Kongres 2016