Hellere fleksibilitet og frihed end mere i løn

09. juni 2016  |  MidtVest  |

Annette Mors Mikkelsen og Dorthe Friis Højland fra Holstebro er nogle af de HK Privat-medlemmer, som er kommet med input til de kommende overenskomstforhandlinger.

HK Privat skal snart forhandle overenskomst. Overenskomsten handler om hverdagen på din arbejdsplads, og dine input er vigtige. Derfor besøger HK Privat i øjeblikket 1000 virksomheder for at høre, hvad et godt arbejdsliv er for dig.
Én af de virksomheder, HK Privat har besøgt i Midt- og Vestjylland, er Vald. Birn A/S - én af Nordeuropas største støberikoncerner med 460 ansatte. 27 er ansat under Industriens Funktionæroverenskomst heraf 19 HK'ere. To af dem er tillidsrepræsentant og lønningsbogholder Annette Mors Mikkelsen, 50 år, og arbejdsmiljørepræsentant og kreditorbogholder Dorthe Friis Højland, 60 år.
- Det er en god idé, at HK Privat giver medlemmerne mulighed for at byde ind med ønsker til overenskomsten. Desuden giver det anledning til eftertanke, når du skal svare på de fire spørgsmål om dit arbejdsliv. Umiddelbart tænker du, at lønkroner er det vigtigste, men så kommer du til at tænke på andre ting, der måske er vigtigere, forklarer de.

Trivsel og udvikling er vigtig

Annette Mors Mikkelsen og Dorthe Friis Højland

For Annette Mors Mikkelsen og Dorthe Friis Højland er det, at de trives og udvikles det vigtigste i arbejdslivet.

- Gode kolleger, du kan sparre med, og muligheden for at komme på kurser, så du kan udvikle dig fagligt, tæller rigtig meget, og vi synes, at vi her på Vald. Birn har begge dele. Vi har det godt på arbejdspladsen, og er der et relevant kursus, vi gerne vil på, og det passer med tidspunktet, får vi ja til at komme afsted.
- Vi skal bare være bedre til at bruge uddannelsesmulighederne. Selv om vi har Industriens Kompetenceudviklingsfond, IKUF, som støtter kompetenceudvikling til industriens medarbejdere, er der mange, der ikke kommer afsted. Vi er heller ikke selv gode nok til at benytte os af mulighederne, fortæller de.

Ønsker flere feriefridage og fleksibel arbejdstid

Når Annette Mors Mikkelsen og Dorthe Friis Højland skal pege på, hvordan deres arbejdsplads kunne blive bedre i fremtiden, og hvad de godt kunne tænke sig i forbindelse med overenskomstforhandlingerne, nævner de en mere fleksibel arbejdstid og mere frihed.
- Vi har fleksibel arbejdstid på vores arbejdsplads. Men i forhold til overenskomsten kunne vi godt for andre ønske, at der bliver indført flekstid. Hjemmearbejdsdage kunne også være rigtigt dejligt, beretter de.
- Det kunne også være godt med flere feriefridage. På en produktionsvirksomhed som den, vi arbejder på, er sommerferien låst til ugerne 29, 30 og 31, og der er også lukket mellem jul og nytår. Derfor kunne det være rart med flere feriefridage, som man selv kan placere. De kunne bruges til at være sammen med børnebørnene eller til bare at slappe af.
- Seniordage, som de har i det offentlige, kunne også være fint. Og for børnefamilierne tænker vi, at det kunne være godt med ekstra omsorgsdage - en barnets første sygedag nummer to, siger de.

OK2017 Overenskomst

Gør en forskel på jobbet og
Udvikl dig personligt

Bliv tillidsvalgt

Følg HK MidtVest på Facebook
lokale kurser
nyheder & debat

Se facebookside

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK