HK.dk logo

Leder - skab tryghed blandt dine medarbejdere

09. juni 2016  |  HK Stat  | 

En mindre gruppe af HK Stats ledermedlemmer lagde tirsdag den 31. maj hjemturen forbi Det kongelige Bibliotek til 3 intensive timer om ledelse og stress betragtet gennem to eksperters henholdsvis konsulent- og forskerøjne. Tryghed, åbenhed og forståelse af årsagssammenhæng var nøgleordene.

- Har nogle af jer prøvet at få at vide, at I skal passe på jer selv?

Christian Ørsted, ledelseskonsulent og forfatter spørger ud i bibliotekets mødelokale ’Blixen’, hvor omkring 20 statslige ledere har valgt at tilbringe denne sene og solrige sommereftermiddag. Mange hænder ryger op.

- Var det en lettelse?

Alle hænder synker ned.

Ørsted vil frem til, at vi skal passe på hinanden, fordi vi er hinandens vigtigste resurse. Hans pointer drejer sig om et modtræk til den tendens, der er i den moderne ledelse til, at man skal være robust som medarbejder. At ens indsats bliver vurderet via måltal, og at ”personlige årsager” ofte bliver brugt som forklaring, når presset bliver for stort. Han kalder det livsfarlig ledelse. Det har han skrevet en bog om.

I stedet har man som ledelse pligt til skabe en bæredygtig kultur, fastslår han, hvor måltal bruges til at lære af, og hvor man taler åbent om de fejl, der ind i mellem uundgåeligt sker, frem for at den enkelte medarbejder i situationen skal gå og græmme sig og frygte lederens ydmygelse.

- Tal mere om det, man ikke taler om.

Det handler nemlig om, mener han, at fejl skal frem i lyset, og at der skal være psykologisk tryghed. Er der det, vil overbelastning, som ordet stress alene betyder, heller ikke, som det ofte er tilfældet, blive tilskrevet den enkeltes personlige konstitution.

- Man er tilbøjelig til at sige om en stressramt medarbejder, at ’det er nok fordi, der er noget derhjemme’. Men alle har jo noget derhjemme, siger han og understreger vigtigheden af at være åben for årsagssammenhængen, når en medarbejder får symptomer på stress.

Organisationspsykolog og stressforsker Malene Friis Andersen kommer i sit oplæg med eksemplet Bente, der bukker under for presset og bliver mødt af sine omgivelser med: ’Det er nok fordi, hun er så perfektionistisk’.

- Men er Bente perfektionist, eller bliver hun det, fordi hun på grund af overbelastning ikke længere kan overskue helheden, spørger eksperten ud i lokalet, og fortsætter:

- Perfektionisme kan lige så godt være resultatet af stresssymptomer. Vi ved ikke, hvad der kommer først, for der er ikke forsket i det.

Malene Friis Andersen forklarer, at for at kunne vide det må man undersøge stress gennem longitudinale studier, som gøres flere gange over en længere periode – og ikke som hidtil, hvor man kun har haft såkaldte tværsnitstudier. Indtil vi ved mere, skal vi være varsomme med at antage, at symptomer på stress har personlige årsager, som kan løses ved fx at sende den ramte medarbejder til psykolog, siger hun.

- Vi skal tøve lidt og dvæle ved, om der kan være andre årsager til symptomerne. Om de er udtryk for en kultur, og om der er læring at hente, siger hun og ønsker sig evnen til at dvæle tilbage i blandt os.         

I den korte spørgetid til sidst vil én vide, hvordan man som leder skal kigge efter stress blandt sine medarbejdere.

- Kig efter ændrede mønstre i adfærd og leveringer, sige Malene Friis Andersen. Og Christian Ørsted supplerer med vigtigheden af, at man forinden har skabt den psykologiske tryghed og et balanceret forhold mellem ansvar og indflydelse i arbejdet.

- Hvordan stopper man en brokkekultur, vil en anden deltager vide.

- Lyt, siger Christian Ørsted, – og handl på det. Det er ikke nok at sige, ’jeg hører, hvad du siger', hvis der ikke sker mere.

De to eksperter er enige om, at brok fra medarbejderne er fint. Så længe der sker udvikling og ikke er træghed.


Ledelse Udvikling Stress

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk