Lægesekretærer: Vi har mistet overblikket

10. juni 2016  |  HK Kommunal  |  DL  |

To lægesekretærer fra Herlev Hospital beretter om en fortvivlende hverdag med Sundhedsplatformen. Lægerne river sig i håret, lægesekretærerne kan ikke hjælpe og patienterne bliver aflyst.

2,8 milliarder kroner er der brugt på den nye Sundhedsplatfom. Det skulle være så godt, men lægesekretærerne er frustrerede. Fra at have været den lim, der holder sammen på det hele, går de nu fortvivlede rundt og kan hverken gør til eller fra.

Hvor de inden Sundhedsplatformen bestilte prøver og tilsyn, skrev journaler, indberettede diagnoser og sad med hele patientforløb, sidder de nu med gigantiske regneark og tjekker, om lægerne har gjort det rigtigt.

- Vi har fået en ny controllerfunktion, hvor vi skal tjekke at lægerne har udfyldt alt rigtigt – problemet er, at vi ikke kan rette det, for den adgang har vi ikke – så det skal lægerne selv gøre, forklarer Vibeke Strate, lægesekretær på Herlev Hospital.

Tre gange så lang tid

Både hun og hendes kollega Majbritt Falsing føler, at de har mistet overblikket. Hvor de før Sundhedsplatformen, skrev journalerne ud fra det lægen dikterede - er det i dag lægerne selv, der skal lave journalerne ud fra nogle fraser, de klikker af om patientens sygdom og sætter sammen til en journal. Problemet er bare, at det bliver til volapyk og en blanding mellem dansk og engelsk, fordi der er fejl i fraserne.

- Det tager meget længere tid for lægerne, fordi de skal sidde og lede efter de korrekte fraser, og så bliver det alligevel forkert. Derfor har mange af lægerne helt opgivet fraserne og skriver i stedet journalerne selv. De er ligeså frustrerede som os, forklarer Majbritt Falsing.

Begge lægesekretærer føler, at de har mistet følingen med patientforløbene, fordi de ikke længere har hænderne helt nede i journalerne.

- Lægernes arbejde tager tre gange så lang tid, fordi de selv skal lave det administrative arbejde. Jeg tror pokker, at det amerikanske sundhedssystem er så dyrt, hvis det er sådan her, de kører det, siger Majbritt Falsing.