HK Stat: Stærk udmelding fra skatteministeren

14. juni 2016  |  HK Stat  |  HK Stat

Det er meget positivt, at skatteministeren nu lægger op til at investere milliarder i Skat. Nu mangler vi bare at høre, om statsministeren bakker op, siger formand for HK Stat Rita Bundgaard i denne pressemeddelelse.

Det går ud over den danske velfærd, når Skat ikke fungerer. Og derfor er det meget glædeligt, at skatteminister Karsten Lauritzen nu lægger op til at investere milliarder i Skat. Det mener HK Stat-formand Rita Bundgaard, efter ministeren i weekenden kaldte det ”bydende nødvendigt med en gennemgribende genopbygning” og lagde op til at parkere grønthøsteren og i stedet investere ”et anseeligt milliardbeløb” i Skat.

- Skatteministeren har lyttet, og det virker som om, han har forstået situationens alvor. Det vil vi som medarbejdere gerne kvittere for. Der er ingen vej uden om at ansætte et stort antal nye medarbejdere for at løse de enorme problemer, Skat står over for. Og det er meget glædeligt, at Karsten Lauritzen nu også erkender det. Det er en stærk udmelding, siger Rita Bundgaard.

Skatteministeren udtaler blandt andet til DR, at ”i stedet for at lappe skattevæsenet med lidt gaffa(-tape, red.) her og der, så skal vi bygge fundamentet til et fremtidssikret skattevæsen, og det gør vi altså ved at investere.”

Hun understreger, at genopretningen af Skat og danskernes tillid til myndighederne er et langt sejt træk, der kræver mange milliarder investeret i både nye medarbejdere og nye IT-værktøjer.

- Regeringen præsenterede i efteråret en redningsplan, der ikke reddede ret meget. Siden er situationen bare blevet endnu mere akut. Danmark er blevet snydt for milliarder, og besparelserne i Skat er gået ud over danskernes tillid og retssikkerhed. Vi må håbe, at også statsministeren bakker op om Skat og skatteministerens udtalelser. Der er behov for en langsigtet løsning, der giver et massivt løft og derefter ro til, at investeringerne kan vokse, siger Rita Bundgaard.

Hun understreger, at det er afgørende, at regeringen ikke bare skubber problemerne videre ved at finansiere et løft til Skat med nye usammenhængende besparelser, der får sagsbunkerne til at vokse andre steder i staten.

HK Stat har gentagne gange drøftet situationen og mulige løsninger med både skatteministeren og folketingspolitikere og blandt andet deltaget i høringer i Folketingets skatteudvalg sammen med andre faglige organisationer.

- I HK Stat vil vi gøre alt, hvad vi kan for at bidrage til at løse problemerne. Vores medlemmer knokler hver dag for at gøre deres arbejde bedst muligt, men deres advarsler er desværre blevet overhørt gang på gang. Det er som om, at den sunde fornuft er sporløst forsvundet i en Bermuda-trekant mellem Skatteministeriets departement, Finansministeriet og Christiansborg, siger Rita Bundgaard.

HK Stat har flere gange advaret mod planer om at høste frugter, der slet ikke var modne endnu. Og samtidig har de sidste 10 år været præget af en endeløs række af ændringer i Skat. Både politisk og administrativt har der været ledelsessvigt, og det har skabt en usikker og utilfredsstillende situation for medarbejderne
påpeger Rita Bundgaard.

- Ingen kan længere være i tvivl om, at Fogh-regeringens kyniske eksperimenter med Skat har slået fuldstændig fejl. Det er gået ud over mange borgere og virksomheder, der er kommet i klemme, det har kostet staten svimlende milliardbeløb, som skulle have givet danskerne tryghed og velfærd.

- Der har været massive ledelsessvigt og mangel på faglig ledelse. Der er behov for at lytte, og så vil vi meget gerne være med til at løse problemerne, siger Rita Bundgaard.

HK Stat har i alt cirka 31.000 medlemmer og organiserer cirka 25 procent af de ansatte i Skat.

HK-medlemmer Politik SKAT