Hver fjerde arbejdsulykke skyldes snublen

14. juni 2016  |  HK Stat  |  HK Privat  |  HK Kommunal  |  HK Stat

Rod på gulvet, spildt kaffe og løb på trappen. Det er ofte banale hverdagsting, som får kontoransatte til at snuble. Men konsekvensen er alvorlig. Snubleulykkerne ender ofte med mere end tre ugers fravær og varige mén.

Hvert år kommer cirka 230 kontoransatte alvorligt til skade på jobbet, fordi de falder, glider eller snubler, viser en ny opgørelse foretaget af Arbejdstilsynet. Det betyder, at snublen på jobbet er skyld i mere end hver tredje alvorlige arbejdsulykke i kontorbranchen.

Ulykker kategoriseres som alvorlige, når de fører til mere end tre ugers fravær. De alvorlige snubleulykker resulterer typisk i brækkede arme og ben, kraftige forstuvninger og i nogle tilfælde skader på hovedet – eksempelvis kraniebrud.

De alvorlige snubleulykker er kun toppen af isbjerget, for der sker endnu flere snubleulykker med kortere fravær. Arbejdstilsynets opgørelse viser samtidig, at kontor er den branchegruppe, hvor der er den højeste forekomst af snubleulykker. Hertil kommer, at en del af disse ulykker giver varige mén.

Derfor sætter Arbejdstilsynet nu særligt fokus på området. Både via tilsyn og gennem kommunikationskampagnen ”Stop snubleulykker”, der skal hjælpe virksomheder og medarbejdere til at forebygge de mange snubleulykker.

- Vi møder desværre ofte den holdning, at snubleulykker er banale og noget, man ikke kan gøre noget ved. Men der er ofte en mønster i, hvad der sker, når det går galt. Derfor er det også muligt at forebygge mange af disse ulykker. Ofte handler det om små ændringer i det daglige. For eksempel at rydde op, der hvor man færdes, undgå at løbe og straks tørre op, hvis man spilder væske eller mad på gulvet, siger kontorchef i Arbejdstilsynet Bent Horn Andersen.

I forbindelse med Arbejdstilsynets kampagne ”Stop snubleulykker” er der udarbejdet materiale til virksomhederne med gode råd til, hvordan ulykkerne kan forebygges.

Læs mere om indsatsen

Advarselsskilt kontor lille

Fakta: Snubleulykker fordelt på brancher

Fra 2011-2014 blev der anmeldt 29.000 alvorlige arbejdsulykker. 6.500 af dem skyldtes fald, glid eller snublen. De brancher, hvor der sker flest alvorlige ulykker ved fald, glid og snublen i perioden 2011-2014, er følgende:

1. Daginstitutioner: 30 % af ulykkerne = 387 ulykker (især aldersintegrerede institutioner og børnehaver)
  2. Undervisning: 26 % af ulykkerne = 377 ulykker (især folkeskoler)
  3. Kontor: 26 % af ulykkerne = 934 ulykker (især generelle offentlige tjenester, boligselskaber og anden udlejning af boliger)
  4. Transport af gods: 25 % af ulykkerne = 429 ulykker (især vejgodstransport, kurertjeneste og posttjeneste)
  5. Bygge og anlæg: 21 % af ulykkerne = 847 ulykker (især tømrere, murere, VVS’ere og elektrikere)
  6. Døgninstitutioner og hjemmepleje: 19 % af ulykkerne = 521 ulykker (især plejehjem og hjemmehjælp)

Gode råd: Sådan undgår I snubleulykker på jobbet

Til arbejdsgiveren:

• Vedligehold gulve, trapper og udendørs arealer og sørg for god belysning
• Undgå at de ansatte skal bære ting, anskaf fx rulleborde, sækkevogn mv.
• Lav et beredskab ift. vinterglatføre
• Aftal med de ansatte, hvad du vil have dem til at gøre for at undgå snubleulykker

Til de ansatte:

• Brug fx rulleborde, sækkevogn mv. - undgå at bære ting
• Hold gulve, hvor der færdes og arbejdes, fri for genstande
• Tør straks op, hvis du spilder væsker, fødevarer mv. på gulvet
• Løb ikke på arbejdspladsen – især ikke på trapper

Eksempler fra ulykkesanmeldelser i branchegruppen kontor

Offentlige tjenester (Administration):

• En ansat træder ind i kopirummet og glider. Den ene arm rammer arkivskabet. Gulvet var lige blevet vasket, og der var ingen advarsel. (1-3 måneders fravær).

• En ansat skulle aflevere nogle ting. Faldt over en skraldespand og ramte en reol. Brækkede skulderleddet. (1-3 måneders fravær).

• En ansat snublede over en ca. 10 cm høj kant og faldt. Han fik ikke taget fra eller afværget faldet og landede på skulderen. Får flere brud på venstre skulderparti. (1-3 måneders fravær).

• Skadelidte gik over gulvet. Gled i noget glat på gulvet og vred om på højre ben/knæet. (3-4 ugers fravær).

• På vej ud fra arbejde, via hovedindgangen, snublede en ansat i et hul i belægningen. Efter forgæves forsøg på at genvinde balancen landede hun meget hårdt på sin højre skulder og slog samtidig hovedet. Fik flere brud på kravebenet. (1-3 måneders fravær).

• En ansat er på vej op ad trappen. Hun småløber for at skynde sig og får derved overbalance. Hun reagerer ved at støde fra med højre hånd, for ikke at falde. Får brud på højre håndled. (1-3 måneders fravær).

• En ansat var i færd med at transportere en kasse med papirer og en kasse med undervisningsmateriale fra sin bil til sin kontorplads. Hun falder på vejen. I faldet kommer mælkekassens højre hjørne ind under tilskadekomnes højre side. (3-4 ugers fravær).

Administration Arbejdsmiljø Arbejdsskade Indretning af arbejdspladsen