Politikerne skylder befolkningen en bedre jernbane

14. juni 2016  |  Trafik og Jernbane  |

- Lige nu i denne uge forhandles Togfondens fremtid – og dermed jernbanens skæbne de næste mange år. Vi håber for alle parter på Borgen, at der nu tages ansvar og skabes langsigtede muligheder og arbejdsro til at få hævet jernbanestandarden op på et ansvarligt niveau.

- Hvis ikke der lægges op til forbedringer, så vil fjernbusmarkedet på tværs af landet ekspandere, på bekostning af økonomien i jernbanen, og for hver dag der går, spildes der penge på at holde liv i gammelt materiel og infrastruktur, siger Dennis A. Jørgensen, formand for HK Trafik & Jernbane.

- Men desværre søges de helt nødvendige investeringer, som er forankret i Togfonden, sløjfet alene fordi, den er skabt under den tidligere regering. At der mangler ”oliemilliarder” er en meget dårlig undskyldning, fordi det kun vil koste 200 mio. kr. årligt at dække det eksisterende hul i finansieringen. I bund og grund drejer det sig om, hvorvidt der er politisk vilje eller ej til at sikre, at kvaliteten er på skinner.

- Og der er i den grad brug for mere driftssikkerhed, bedre kapacitet, elektrificering og nyt togmateriel som svar på IC 4 skandalen. Både medarbejderne og passagererne fortjener bedre og ikke mindst en jernbane, som hænger sammen med den øvrige trafik (fly, busser, lokaltog).

- Og så vil jeg kraftigt anbefale, at man fremrykker bygningen af en ny Storstrømsbro til 2021, til erstatning af den nedstyrtningstruede fra 1937. Det giver heller ingen mening at åbne Femern-forbindelsen, før der er sikret en elektrificeret dobbeltsporet jernbaneforbindelse over Storstrømmen. Man kan finansiere dette ved at udsætte Vejle Fjord Broen, som alligevel ikke har den helt store opbakning.

- Og så et hjertesuk på vegne af rigtig mange togrejsende; vi trænger til et servicekoncept, der sikrer passagererne vådt og tørt på de lange strækninger. Det er uholdbart, at passagerer i strandede tog ude på strækningerne har måttet gribe til selvtægt under tropelignende forhold og nødåbne døre for at få frisk luft og skaffe sig vand.

- For tiden retter passagererne deres frustration og vrede mod DSB og Banedanmark – og desværre også frontalt over for menige medarbejdere, som er uden ansvar i den akutte krise. En krise, der grundlæggende er skabt af politisk passivitet og uansvarlighed over en lang årrække. Det er bare så utroligt vigtigt, at investeringerne kommer i gang nu, fastslår formanden for HK Trafik & Jernbane.

- Man skulle ikke tro, at togpassagererne havde stemmeret i Danmark, sådan som regeringen og det meste af blå blok forholder sig til dette kaos på jernbanen. Undervejs i en togkrise med manglende eller stærkt forsinkede togafgange, lange ventetider og informationssammenbrud retter disse partier nu deres fokus på, hvor meget motorvej man kan få ud af at spare på jernbanen, og det er uholdbart.

- Heldigvis kræver nedlæggelse af Togfonden, at Dansk Folkeparti løber fra deres del af ansvaret for jernbanens fremtid. Og det ville virke som ualmindelig ”bad timing”, så mon ikke der kan findes en løsning, så vi får den jernbane, hele Danmarks befolkning fortjener, slutter Dennis A. Jørgensen.

Det er på høje tid at tage ansvar

Politik HK-medlemmer