Kommuner vil bruge flere frivillige

16. juni 2016  |  HK Kommunal  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Fem kommuner søger om frikommunestatus for at få dispensation fra regler, der forhindrer dem i at bruge frivilligarbejdskraft. De fem kommuner ønsker at lade dagpengemodtagere arbejde frivilligt, skriver Ugebrevet A4.

- Det flyver ikke om os med penge at drive kommunen for. Og det har jo vist sig at være ligemeget, hvem der sidder i regeringen. Derfor er det vigtigt for os at vække alle de frivillige kræfter, der er i kommunerne, siger Morten Andersen (V), borgmester i Nordfyns Kommune til Ugebrevet A4. Han er gået sammen med Holbæk, Assens, Ringkøbing-Skjern og Slagelse om frikommuneansøgningen.

Et af ønskerne fra de fem Venstre-ledede kommuner er at lade dagpengemodtagere arbejde frivilligt, uden at de bliver trukket i ydelse. Samtidig vil de gerne kunne forsikre de frivillige og betale telefon- og transportomkostninger.

Gratis arbejdskraft

Kommunernes ønsker går meget længere, end det man før har set. Og professor på Aalborg Universitet Lars Skov Henriksen mener, at ulemperne er større en fordelene.

- Jeg har svært ved at se, at det skulle være klogt at ændre på de her regler. Det er ret vidtgående ønsker i retning af at kunne udnytte de frivillige som en ressource i den kommunale velfærdsproduktion. De åbner i hvert fald principielt for muligheden, siger Lars Skov Henriksen til Ugebrevet A4.

Ifølge borgmestrene er det dog ikke deres intention at erstatte de ordinære job med frivillig arbejdskraft. Men det er en gratis omgang, mener Lars Skov Henriksen og pointerer at det er det økonomiske pres, der kommer til at bestemme, hvis der ikke er nogen regulering.

Problemer med login?

Log ind med NemID