Avis: Langstrakt SSI-salg har kostet staten millioner

17. juni 2016  |  HK Stat  |

Finansministeriet og Sundhedsministeriet vidste, at statens vaccineproduktion skulle sælges. Alligevel undlod de at gøre vaccinefabrikken klar til salg. Det har kostet staten millioner og skabt stor uvished for medarbejderne, skriver Weekendavisen.

”Solgt for en slik.” Under den overskrift har Weekendavisen i denne uge en længere artikel om salget af vaccineproduktionen på Statens Serum Institut. Salget er gået så langsomt, at det har skadet instituttet alvorligt, og staten har mistet millioner af kroner, skriver avisen.
SSI har i over 100 år fremstillet serum og vacciner til at bekæmpe smitsomme sygdomme, men vaccinedivisionen med omkring 500 ansatte er nu blevet solgt til det malaysiske firma AJ Biologics, som er ejet af Aljomiah-koncernen i Saudi-Arabien. En handel, som ventes endeligt gennemført i slutningen af året.

Massiv personaleflugt

SSI

Med købet af SSI’s vaccineproduktion har det malaysiske firma AJ Biologics og deres saudiarabiske ejere for næsten ingen penge fået fodfæste i Europa. De kan overtage SSI’s velrenommerede vaccineprodukter – som sidste år indbragte 263 millioner kroner i eksportindtægter – i stedet for selv at skulle bruge seks-otte år på at få godkendt egne præparater til salg på det internationale marked, skriver Weekendavisen.

AJ betaler 15 millioner kroner for vaccinedivisionen. Med i handlen følger produktionsudstyr på fabrikken til en bogført værdi af 63 millioner kroner, som den nye ejer overtager. Salget begrundes med, at staten slipper for et stort årligt underskud. Men paradokset er, at de senere års ekstraordinært dårlige økonomiske resultater faktisk skyldes netop statens planer om at sælge.

Som HK Statbladet tidligere har skrevet, har salgsprocessen ført til usikkerhed for HK-laboranterne og andre ansatte på SSI og massiv personaleflugt, der har lammet produktionen. Først blev eksporten af blandt andet tuberkulosevaccine ramt, og siden har selv kerneproduktionen af vacciner til danske børn i vaccinationsprogrammet også været i knæ.

I april 2013 blev konsulentfirmaet PricewaterhouseCoopers hyret til at lave en analyse af statens vaccineproduktion. HK Stat har flere gange fået afslag på aktindsigt, og end ikke Folketingets sundhedsudvalg har kunnet få rapporten udleveret som fortroligt materiale, skriver Weekendavisen.

Ministerier undlod at forberede salg

Til trods for, at Finansministeriet og Sundhedsministeriet længe har kendt til økonomien i SSI’s vaccineproduktion, og det har ligget i kortene, at staten skulle gå ud af lægemiddelvirksomheden, har ministerierne ikke gjort vaccineproduktionen klar til at blive solgt. Forretningsområdet er ikke blevet udskilt som et selvstændigt datterselskab, hvad der ellers ville gøre det lettere at afhænde virksomheden. Dertil kommer, at vaccinefabrikkens IT-system ikke er blevet separeret fra SSI’s øvrige aktiviteter. Dette problem er fortsat uløst, og det er årsagen til, at handlen først kan effektueres i slutningen af året, skriver avisen.

På forhånd er de saudi-arabiske ejere sikret en vis omsætning af den danske stat. AJ Biologics overtager i en periode på 30 måneder SSI’s hidtidige eneret til at levere vacciner til børnene i det danske vaccinationsprogram.

”Et utroligt lavt beløb”

Ifølge managementkonsulent Klaus Hermansen, som har rådgivet det malaysiske selskab gennem hele købsprocessen, har den nye ejer i det hele taget gjort en fin handel:

- At give 15 millioner kroner for en medicinalvirksomhed med cirka 500 ansatte og gode produkter er et utroligt lavt beløb. Men det skyldes jo, at de har kørt med underskud i de senere år. Det har haft en kæmpe betydning for prisen, siger han til Weekendavisen.

Arbejdsmarked Politik HK-medlemmer