DL: Ny it skal på operationsbordet

20. juni 2016  |  DL  |  HK Kommunal  |

Lægesekretærernes formand kræver Sundhedsplatformen under kniven. Det går ud over patienterne lige nu, skriver hun i et debatindlæg i Politiken.

- Forleden jeg, hvordan et nyt it-system på Gentofte Hospital går ud over patienterne. En patient måtte vente 20 minutter på, at lægen havde klikket sig frem på computeren. Først derefter havde han fokus på patienten ved en ambulant kontrol. Men undersøgelsen skulle gå stærkt, lægen skulle registrere endnu mere på computeren, og den næste patient ventede allerede.

Sådan beskriver DL-formand Soile Friis et af mange møder med Region Hovedstadens nye it-platform i et indlæg i Politiken søndag den 19. juni 2016.

I indlægget peger Soile Friis på flere af de problemer, som hun og kollegerne ude på hospitalerne møder, når de skal hjælpe patienterne igennem et behandlingsforløb.

- Systemet er bygget op efter rettigheder og adgange. De er hængt op på faggrupper - ikke de arbejdsgange og opgaver, som vi har brugt mange år på at gøre smidige og effektive. Derfor er det at gå lysår tilbage. Lægesekretærer har tidligere haft adgange og rettigheder til hele systemet - det giver overblik over patientforløbene og sikrer, at lægesekretæren kan skride til handling, hvis der ikke er styr på tider, undersøgelser, behandlinger osv. Overblikket giver også stor værdi for patienterne.

Læs hele debatindlægget her

IT på hospitaler skal opereres omgående Politiken, 19. juni 2016 Sektion 2 (Debat), Side 5 (Debat),

AF SOILE FRIIS, LÆGESEKRETÆR, KLINIK FOR ORTOPÆDKIRURGI, GENTOFTE HOSPITAL OG FORMAND FOR DL

FORLEDEN OPLEVEDE jeg, hvordan et nyt it-system på Gentofte Hospital går ud over patienterne. En patient måtte vente 20 minutter på, at lægen havde klikket sig frem på computeren. Først derefter havde han fokus på patienten ved en ambulant kontrol. Men undersøgelsen skulle gå stærkt, lægen skulle registrere endnu mere på computeren, og den næste patient ventede allerede. Region Hovedstadens nye it-system, Sundhedsplatformen, går i øjeblikket ud over patienterne. Det ved jeg som lægesekretær på Klinik for Ortopædkirurgi på Gentofte Hospital. Desuden får jeg mange meldinger fra de 12.000 lægesekretærer i Danmark, som jeg er formand for i organisationen DL under HK.

Min kollega, kirurg Lisbeth Bergholdt Hansen, fortalte også om det i Politiken 8. juni. Hun mangler undervisning og overblik. Hun frygter for patientsikkerheden. Region Hovedstaden har måske mest været optaget af deres kommunikationsstrategi ved indførelsen af systemet. De har kæmpet for at tale forventningerne ned, så eventuelle problemer kom til at se overskuelige ud. Den strategi har de endog fået Politikens sundhedsredaktør med på, så han i en overskrift skriver: ' Heldigvis er it-kaos i hovedstaden forventet'.

Men nu begynder kirurgen og andre at råbe om kejserens nye klæder: Sundhedsplatformen passer ikke ind i vores arbejdsgange og medarbejderes arbejdsdag. Systemet er bygget op efter rettigheder og adgange. De er hængt op på faggrupper - ikke de arbejdsgange og opgaver, som vi har brugt mange år på at gøre smidige og effektive. Derfor er det at gå lysår tilbage.

LÆGESEKRETÆRER har tidligere haft adgange og rettigheder til hele systemet - det giver overblik over patientforløbene og sikrer, at lægesekretæren kan skride til handling, hvis der ikke er styr på tider, undersøgelser, behandlinger osv. Overblikket giver også stor værdi for patienterne. Når de ringer eller møder op på hospitalet, kan lægesekretæren nemt kommunikere planer og tider ud til patienten. Det giver patienten tryghed og følelsen af, at hospitalet har styr på det. Lægerne dikterede notater i det gamle system, og lægesekretæren skrev det ind og kvalitetssikrede, at planen for patienten blev ført ud i livet. De sikrede, at de rette registreringer og den rette dokumentation blev gjort. Nu skal lægerne bruge deres tid på at notere, dokumentere og registrere selv. Det er ineffektivt og tager tid fra patienten. Som systemet er nu, kan lægen ikke komme til lægesekretæren og bede om, at det bliver gjort, for vi har ikke rettighederne til det ligesom før.

Sundhedsplatformen har kostet milliarder, og teknikken rummer sikkert visioner. Dem skal vi udnytte. Men det kræver omlægninger hurtigst muligt. Lægesekretærerne er klar til at slukke steppebranden ved at tage sig af klinisk administration som tidligere. Det kliniske personale skal ikke bruge deres vigtige patienttid på administration. Vi skal arbejde smart ved hver især at gøre det, vi er bedst til.

Lægesekretærerne er også klar til at udføre håndværkerarbejde ved at hjælpe med at bygge systemet op igen efter steppebranden. Vi skal udnytte systemets muligheder for at effektivisere arbejdet til gavn for patienterne. Men så skal regionen inddrage de ansatte - ikke mindst kirurg Lisbeth Bergholdt Hansen, lægesekretærer og andre kritikere. Også selv om det måske strider mod kommunikationsstrategien og kan give andre overskrifter i Politiken.

Sur gammel dame bliver jeg aldrig og heller ikke kværulant. Systemet er kommet for at blive, og vi har faktisk set frem til det. Lad os sammen skabe et system, der passer ind i det sundhedsvæsen, som vi alle har brugt tid, penge og hårdt arbejde på at skabe. Jeg vil opfordre Region Hovedstaden til at åbne op for dialog, involvering og inputs til den videre implementeringsproces fra alle lag i organisationen, både direktioner, ledelser og medarbejdere.

Digitalisering Politik

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

Følg med i vores nyheder

hk.dk/aktuelt