Har du en "hemmelig" elev hos dig?

20. juni 2016  |  Østjylland  |

Mens antallet af elevpladser stiger på de statslige arbejdspladser, halter det med besked om de unge menneskers ansættelse til HK Stat. Derfor sender fagforeningen nu en bøn til tillidsrepræsentanterne.

Har du en hemmelig elev

Faglig konsulent i HK Stat Østjylland, Jytte Gaardsted.

En ny elev starter. Tillidsrepræsentanten er naturligvis straks på pletten og sikrer et medlemskab af HK Stat. Og så begynder hverdagen ellers at gå sin vante gang.

- Tillidsrepræsentanterne eller de elevansvarlige glemmer nogen gange at fortælle os, at der er startet en ny elev på arbejdspladsen og det er faktisk en stor udfordring for os, fortæller faglig konsulent i HK Stat Østjylland, Jytte Gaardsted.

De "hemmelige" elever risikerer nemlig at gå glip af en del vigtige informationer om deres rettigheder, pligter og ikke mindst muligheder for kurser og arrangementer i HK.

- Tillidsrepræsentanterne gør et kæmpe stykke arbejde med at hjælpe eleven godt i gang og sikre løn- og arbejdsvilkår i dagligdagen. Men vi ved også, at tiden er knap for tillidsvalgte og derfor træder vi ofte til, som en ekstra hjælp til eleven. På den måde hjælper vi tillidsrepræsentanten med at hjælpe eleven, men det kan vi jo kun, hvis vi ved, at eleven eksisterer, siger Hanne Godthaab, faglig konsulent i HK Stat Østjylland.

I HK Stat Østjylland oplever de i øjeblikket en positiv udvikling i antallet af elevpladser. For nylig meldte Tradium i Randers ud, at de tager fem elever ind og på Aarhus Universitet har ledelsen besluttet igen at ansætte laborantpraktikanter

- Vi er rigtig glade for, at arbejdsgiverne i stigende grad tager elever ind. Men i takt med den udvikling, stiger behovet for, at tillidsrepræsentanterne eller de elevansvarlige husker at give os besked om de nye elever. Derfor sender vi nu denne bøn af sted, siger Jytte Gaardsted.

HK tilbyder faglig hjælp til eleverne og arrangerer både kurser og sociale arrangementer for de unge i deres elevtid. Men derudover har HK Stat Østjylland en lille velkomstgave og en lidt større tillykke-gave, når eleven bliver udlært.

Sådan gør du:

Er du valgt til SU?

Hanne Godthaab, faglig konsulent i HK Stat Østjylland.

Send en mail til hkstatoestjylland@hk.dk med oplysninger om elevens navn, arbejdsplads og startdato på elevansættelsen. Så sikrer vi dig hjælp med at hjælpe eleven til en god tid på arbejdspladsen.

Stat Tillidsrepræsentant Praktisk_elev

HK ØSTJYLLAND