Bodil Otto efterlyser visioner for velfærden

21. juni 2016  |  HK Kommunal  |

Regeringen tænker kortsigtet og med blikket på kommunernes kasser, lyder det fra Bodil Otto og en række andre fagforeningsformænd i debatindlæg.

Omprioriteringsbidraget er erstattet af endnu et spareivrigt effektiviseringsprogram. Og det er svært at få øje på visionerne for vores alle sammens velfærd. Det er essensen i et debatindlæg Bodil Otto og en række andre fagforeningsformænd i weekenden havde i Politiken.

- Vi får at vide, at vi brokker os. Vi får at vide, de færre hænder ikke kan mærkes. Sig det til de ældre, der har bygget Danmark op, men som i dag skal vente længe på hjælp. Sig det til barnet, der må vente med at få nærvær, til far eller mor henter. Sig det til elever, der ikke oplever at komme på lejrskole, fordi ressourcerne ikke er til det. Sig det til de stressramte mennesker, der på trods af nedskæringer gør deres yderste for at løfte velfærden indefra med medmenneskelighed, omhu og faglighed, lyder det blandt andet i indlægget.

Læs hele indlægget

Debat: Hvor er regeringens visioner for velfærden?

Politiken, 19. juni 2016 Sektion 2 (Debat), Side 4 (Debat). Af Bodil Otto, formand for HK Kommunal, Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening, Elisa Bergmann, formand for BUPL, Dennis Kristensen, formand for FOA, Majbrit Berlau, formand for Dansk Socialrådgiverforening og Hanne Pontoppidan, formand for Uddannelsesforbundet.

Hverken kommunerne, de kommunalt ansatte eller borgerne har ønsket de mange besparelser.

HVILKE VISIONER har denne regering egentlig for vores fælles velfærd? Hvad ønsker denne regering for de børn og borgere, der er klemt og glemt, som har brug for en hjælpende hånd? Vi ved det ikke. Denne regering tænker kortsigtet med blikket på kommunernes kasser, som var Danmark et avanceret nulsumsspil. Regeringen har klogelig droppet omprioriteringsbidraget på over 7 mia. kroner, men kommer med endnu et spareivrigt effektiviseringsprogram, der tvinger kommunerne til at skrue ned for velfærden. Beløbet er mindre, men besparelserne er ikke desto mindre visionsløse. For de kommende besparelser vil kunne mærkes. Selv social-og indenrigsministeren siger, at omprioriteringsbidraget er erstattet af noget, der ligner rigtig meget. Med udgiftsloftet og udsigt til minusvækst på grund af demografien er der ikke luft til at give et løft af alle dem, der har behov.

Fraværet af visioner kan mærkes.

Det kan mærkes hos den tumling, der har brug for mere voksentid på stuen.

Hos det barn, der mangler fokus i klassen, hos alle dem, der får længere sagsbehandlingstid, hos den svækkede borger, der igen skal dokumentere behov for hjælpemidler, og hos den ældre, der bliver spist af med mindre tid.

Og de kommunalt ansatte, der skal hjælpe? De oplever horrible arbejdsvilkår på psykiatriske bosteder, har mindre tid til eleverne i folkeskolen. I ældreplejen og i daginstitutionerne står de ofte alene, på sagsbehandlernes borde hober arbejdet sig op. Alt sammen, fordi der allerede er forsvundet over 30.000 job i kommunerne.

Sig det til elever, der ikke oplever at komme på lejrskole, fordi ressourcerne ikke er til det. Sig det til de stressramte mennesker, der på trods af nedskæringer gør deres yderste for at løfte velfærden indefra med medmenneskelighed, omhu og faglighed.

Andre regeringer har villet bryde den sociale arv. Hvor er planen for det, når der hele tiden skrues ned for ambitionerne på borgernes vegne? Økonomiaftalen sikrer ikke, at vi kan løfte dem, der har brug for det.

Lad os slå en ting fast: De eneste, der har ønsket de mange besparelser, er regeringen.

Ikke kommunerne, ikke de kommunalt ansatte, ikke borgerne. Tværtimod har der lydt protester over hele landet, siden det kom frem, at kommunerne skulle aflevere deres egne penge for allernådigst at få nogle af dem tilbage igen.

Er det virkelig det, der er visionen og ambitionen for vores fælles velfærd?.

De kommende besparelser vil kunne mærkes.

Politik

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

Følg med i vores nyheder

hk.dk/aktuelt

Støt kampen for virkelighedens velfærd

Følg med på Facebook

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK