Formand på folkemødet – med din dagsorden

21. juni 2016  |  Midt

For Brita Andersen er Folkemødet på Bornholm et vigtigt sted at hente input til sin dagsorden i HK Stat Midt. I år hentede hun blandt andet inspiration fra arrangementer om psykisk arbejdsmiljø og ytringsfrihed, men også om nødvendigheden af en offentlig sektor.

- På statslige arbejdspladser bliver budgetterne som bekendt jævnligt skåret ned, uanset om man så kalder det finanslov eller noget andet. Til gengæld er opgavemængden den samme eller større, selvom der bliver skåret ned, og....

...ofte bliver der bare ”råbt” digitalisering, når der bliver introduceret nye IT-systemer med lovning på, at de fungerer med det samme. Det sker sjældent.

brita andersen
Brita Andersen
Formand HK Stat Midt
   - I stedet sidder de ansatte med færre kolleger, flere opgaver og et IT-efterslæb samtidig med, at du selv er meget ansvarsfuld i forhold til at løse dine opgaver, konstaterer Brita Andersen.
   - Netop derfor synes jeg, at forebyggelse på arbejdsmiljøområdet fylder for lidt i debatten. Derfor var det en vigtig debat at tage under Folkemødet. Der er mange, mange penge at spare, hvis vi bliver bedre til at forebygge stress.

Vejen tilbage?

PFA Pension - stressoplæg

PFA Pension havde forskellige debatter om stress i deres telt. Både hvordan vi kan forebygge og hvordan man kommer tilbage på arbejdsmarkedet igen efter stress.

Hvis stress-skaden er sket, er det vigtigt med en klar vej tilbage. På Folkemødet blev der sat ord på forskellige problemstillinger for det setup, der er for offentligt ansatte, der skal tilbage på arbejdspladsen med stress:
   - Det blev debatteret, hvordan du kommer på toppen igen, når du har været nede med stress. Er der for eksempel reelle muligheder for nedsat tid i staten, når du skal tilbage igen? Det viser sig desværre ofte at være svært i praksis, fordi du vender tilbage til en arbejdsplads, hvor kollegerne også er pressede. Dem vil du gerne aflaste hurtigst muligt, hvorfor du for hurtigt går op i tid. Det er en situation, der kræver en ansvarlig ledelse, siger Brita Andersen.

Ytringsfrihed – på papiret og i praksis?

Brita Andersen, formand for HK Stat Midt, har pakket tasken. Denne dag bl.a. på vej til debatten: "Ytringsfrihed - hvordan får vi de ansatte med i debatten"

”Hvordan får vi de ansatte med i debatten” var et af de arrangementer, Brita havde udset sig på Bornholm:
   - Det var et arrangement i lyset af, at mange er nervøse for at have en holdning til arbejdspladsen. De er bange for at ryge ud, hvis arbejdsgiveren har holdningen ”…hvis du ikke kan lide lugten i bageriet, så…” Man kan derfor spørge: Hvad hjælper det med ytringsfrihed, hvis du ikke tør at bruge den i praksis.
   - Det er vigtigt, at vi tør kritisere de vilkår, vi har på arbejdspladsen. For eksempel som lærerne har gjort i forhold til skolereformen eller sygeplejerskerne gør, når det gælder den stigende mængde af dokumentation, de skal lave. En opgave som i høj grad også gør sig gældende for administrative HK’ere, lyder sammenligningen og opfordringen fra Brita Andersen, der tilføjer:

På statslige arbejdspladser kunne man med fordel inddrage medarbejderne i en dialog om, hvordan vi bruger ressourcerne på den enkelte arbejdsplads.

- Folkemødet gør mig klogere på, om der er noget, jeg overser i det daglige. Det går tit op for én, når man hører andre gode synspunkter og nye vinkler, man kan arbejde videre på. Det er samtidig en interessant konstellation med politikere og eksperter i panelerne, hvor man håber, at politikerne bliver positivt påvirket af de fakta, de får, fortæller Brita om sin tilgang til Folkemødet.

Politik Arbejdsmarked

Få tips, tricks, nyheder og hør om kommende arrangementer:

HK Midts Facebookside

se alle de fordele