Frivillige HK’ere hjælper unge på fritidsjobbet

21. juni 2016  |  Midt

I uge 28 og 29 kører Jobpatruljen rundt på Fyn, øerne og i Fredericia for at besøge unge fritidsjobbere og sikre, at de ikke bliver snydt på jobbet. I over 65% af tilfældene er der større eller mindre fejl at finde.

Sidste års Jobpatrulje viste desværre, at 2 ud af 3 unge har problemer med deres ansættelsesforhold. Oftest er de unge ikke selv klar over, at deres rettigheder bliver overtrådt. De ved ikke, at man skal have løn i oplæringsperioden, at der er pause efter fire timers arbejde, at man ikke selv skal finde afløser ved sygdom – og listen kan desværre fortsættes.

Hvad er Jobpatruljen?

Et lille udvalg af de frivillige fra Jobpatruljen 2016

Et lille udvalg af de frivillige til Jobpatruljen 2016

Jobpatruljen er en sommerkampagne, hvor unge frivillige besøger virksomheder i hele landet for at hjælpe de unge på deres fritidsjob med viden om regler og rettigheder. Alene på Fyn, øerne og i Fredericia besøgte Jobpatruljen mere end 1.100 virksomheder og snakkede med over 400 fritidsjobbere sidste år.
Målet er at lære de unge om deres regler og rettigheder, så de får en god start på deres arbejdsliv, og undgår at deres arbejdskraft bliver udnyttet. Bag initiativet står ni af de store fagforeninger i Danmark, herunder HK.
   - I år er det 37. gang, Jobpatruljen kører, og heldigvis går det rigtig godt på arbejdspladserne med at overholde regler og rettigheder. Men der er stadig plads til forbedring. Sidste år var der for eksempel 18,4 % af de unge, der selv skulle finde afløser ved sygdom, selvom det er arbejdsgiverens opgave, siger Jon Henningsen, der er veteran i Jobpatruljen og formand for HK Ungdom Midts ungenetværk.

Faktaboks

• Jobpatruljen er fagbevægelsens hjælp til unge med fritidsjob, Jobpatruljen tjekker hver sommer løn- og arbejdsforhold
  • Det er i år 37. gang, der køres Jobpatrulje i Danmark
  • Bag Jobpatruljen står LO-forbundene og især fagforeningerne HK og 3F
  • Sidste år besøgte Jobpatruljen på landsplan 9850 virksomheder og talte med 2961 unge fritidsjobbere
  • Den lokale Jobpatrulje på Fyn, øerne og i Fredericia besøgte over 1.100 virksomheder og snakkede med 402 fritidsjobbere
  • I hele landet afdækkede Jobpatruljen i 2015, at 65,9% af fritidsjobberne havde problemer omkring deres arbejdsforhold
  • Læs mere om Jobpatruljen på www.jobpatruljen.dk

Forskellighed – men samme mål

Jobpatruljen på besøg på Ringe Bibliotek i 2015

Jobpatruljen på besøg på Ringe Bibliotek i 2015. Her var ingen problemer.

Det er meget forskellige unge, der er med som frivillige på Jobpatruljen – herunder mange HK’ere og 3F’ere. Men det ser Jon Henningsen ikke som et problem:
   - De kommer fra mange forskellige brancher, men det gør ikke noget. Ligheden er nemlig, at de alle brænder for at hjælpe andre unge med at kende deres rettigheder på jobbet. Både så de ikke bliver snydt på den korte bane, eller får en arbejdsskade i en meget ung alder, men også for at de får en god start på deres arbejdsliv.
   - Vi har i år haft rekordstor interesse fra unge, der gerne vil være frivillige i Jobpatruljen. Så vi glæder os meget til uge 28 og 29, hvor vi skal ud at besøge de unge. Målet er at besøge endnu flere virksomheder og fritidsjobbere end sidste år, runder Jon Henningsen af.

Spørgsmål eller lyst til besøg?

Peter Lykkegaard Hansen
Koordinator for Jobpatruljen
for Fyn, øer og Fredericia 2016
og ungdomskonsulent hos
HK Midt.
Har du lyst til at blive frivillig eller få besøg af Jobpatruljen, så skriv en mail til koordinator Peter Lykkegaard Hansen: peter.lykkegaard.hansen@hk.dk. Skriv også gerne, hvis du har spørgsmål til Jobpatruljen.
Du kan følge Jobpatruljen på Fyn, øerne og i Fredericia på HK Ungdom Midts Facebookside: www.facebook.com/hkungdommidt

Fritidsjobber, kend dine rettigheder

1. En ansættelseskontrakt – har du ret til, når du har været ansat mere end én måned og arbejder mere end otte timer om ugen
  2. Løn - afhænger af din alder, hvad du laver, og hvornår du arbejder. Som ekspedient i en bagerbutik skal din løn fx ligge mellem 60 og 144 kr. i timen
  3. Feriepenge – skal du have, og de udgør 12,5 procent af det, du tjener
  4. Fyring – må ikke ske uden grund. Sørg altid for at få en begrundelse på papir. Derefter kan HK tjekke, om fyringen er i orden
  5. Fuld løn under sygdom – har du ret til, hvis du har været ansat i mere end otte uger og arbejdet mindst 74 timer i de seneste otte uger. Du har ikke pligt til selv at finde en afløser
  6. Løft – må max være på 12 kg, hvis du er under 18 år. Er du over 18 år, må du løfte op til 25 kg
  7. At stå alene i butik – må du ikke mellem kl. 18.00-06.00 på hverdage og mellem kl. 14.00 og 06.00 i weekenden, hvis du er under 18 år

Fritidsjobber

kontakt os på
tlf. 70 11 45 45

eller online her:

Kontakt HK Midt

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK