Husk at gemme dine lønsedler med mere

21. juni 2016  |  MidtVest  |

Du skal huske at gemme dine lønsedler, ansættelsesbrev og dokumentation for andre aftaler, der er indgået med din arbejdsgiver. De kan vise sig at være vigtige.

- De fleste danskere har en e-Boks til digital post, og her ligger manges lønsedler. Men der er stadig ansatte, der får lønsedlerne leveret manuelt, og lønsedlerne er vigtige at gemme, lyder det fra Inger Stranddorf, formand for HK Privat MidtVest.

Vigtig dokumentation

Computertast, hvor der står saving.

Du skal gemme dine lønsedler og andre vigtige dokumenter.

Baggrunden for opråbet fra Inger Stranddorf er, at HK MidtVest ind imellem, når afdelingen skal køre en sag for et medlem, oplever, at medlemmet mangler lønsedler, der kan være vigtig dokumentation i sagen.
- Vi skal eksempelvis bruge lønsedlerne, når en virksomhed går konkurs, så det kan regnes ud, hvor mange penge medlemmet kan få i kompensation fra Lønmodtagernes Garantifond. Det kan også handle om, hvorvidt medlemmet har fået det rigtige antal kroner og ører i feriepenge.
- Endelig er lønsedlerne jo medlemmets dokumentation for, at der er betalt skat, så der er god grund til at gemme dem. Ved konkurser men også i andre tilfælde er det nemlig ikke altid, at der er adgang til efterfølgende at få lønsedlerne fra arbejdsgiveren, siger Inger Stranddorf.

Få aftaler bekræftet på skrift

Ansættelseskontakter er også vigtige at gemme lige som dokumentation for andre aftaler, der er indgået med arbejdsgiveren.
- Ansættelseskontrakten er det første, vi som fagforening ser på, når vi kigger på, om et arbejdsforhold er rigtigt etableret, og aftaler du i løbet af dit ansættelsesforhold nogle ting med din arbejdsgiver - det kan være en lønstigning - så få det bekræftet af arbejdsgiveren på skrift eksempelvis i en mail. Eventuelt kan du selv formulere en mail, hvor du skriver: Jeg har forstået, at vi har aftalt sådan og sådan. Så har du altid dokumentation for det aftalte, råder Inger Stranddorf.
Det er også en god idé at notere i sin kalender, hvornår man er mødt på arbejdet og er gået hjem igen, lige som sygedage, afspadsering og feriedage bør skrives ned. Sygedage er vigtige at holde regnskab med, hvis 120 dages reglen fremgår af den kontrakt, man er ansat på, herunder også registrering af delvis sygdom.
- Vi oplever, at medlemmer ved afslutningen af et ansættelsesforhold kommer og siger, at de har timer til gode, men de kan desværre ikke dokumentere det, siger Inger Stranddorf.

Brug boksen

Vil du være sikker på, at vigtige papirer ikke går tabt, kan du gemme dem i din e-Boks.
De færreste tænker på det, men e-Boks er faktisk en digital bankboks, hvor du nemt og sikkert kan gemme alt, hvad der er vigtigt og privat.

Ansættelse Løn

køb billetter med  Kulturciklen online via hk.dk

Log på hk.dk og se tilbuddene

Følg HK MidtVest på Facebook