Fald og snublen er skyld i hver 4. arbejdsulykke på kontoret

23. juni 2016  |

Rod på gulvet, spildt kaffe og løb på trappen. Det er ofte banale hverdagsting, som får kontoransatte til at snuble. Men konsekvensen er alvorlig. Snubleulykkerne ender ofte med mere end tre ugers fravær og varige mén.

faldulykker

Hvert år kommer et par hundrede kontoransatte alvorligt til skade på jobbet, fordi de falder, glider eller snubler, viser en ny opgørelse foretaget af Arbejdstilsynet. Det betyder, at snublen på jobbet er skyld i omkring hver 4. arbejdsulykke i kontorbranchen.

Ulykker kategoriseres som alvorlige, når de fører til mere end tre ugers fravær. De alvorlige snubleulykker resulterer typisk i brækkede arme og ben, kraftige forstuvninger og i nogle tilfælde skader på hovedet – eksempelvis kraniebrud.

Det viser en ny opgørelse fra Arbejdstilsynet. I perioden 2011-2014 skete der 934 alvorlige ulykker, hvor medarbejdere faldt, snublede eller gled og kom så slemt til skade, at det resulterede i mindst tre ugers fravær fra jobbet.

Bliv ikke flov over din klodsethed
Ulykkerne sker ofte indendørs på trapper og gangarealer, for eksempel på grund af hastig gang, spildte væsker og ting, der står i vejen. Tit, mens medarbejderne bærer eller flytter ting. En af grundene til faldulykkerne er den udbredte misforståelse, at der ikke er en risiko for at komme til skade ved kontorarbejde, forklarer Heidi Lisette Bille, arbejdsmiljøkonsulent i HK/Privat.

- Forebyggelsen af ulykker stopper i samme øjeblik, man siger, ”det var min egen skyld, jeg var så klodset. Jeg kunne bare løfte fødderne”. Og så bliver den samme type ulykker ved med at ske, fordi andre også er ”klodsede”. Derfor skal man træne hinanden i ikke at underkende de risici, der er, siger hun.

- Bliv ikke flov, men fortæl din arbejdsmiljørepræsentant, hvad der skete. Også hvis du kun var tæt på at snuble. Det er den bedste måde at forebygge faldulykkerne på, understreger Heidi Lisette Bille.

Banale forholdsregler virker
Det er nemlig Arbejdsmiljøorganisationens opgave at undersøge, analysere og forebygge ulykker og nærvedulykker, men den opgave kan kun løftes, hvis de får besked om hændelserne.

Det er arbejdsgiverens pligt at sørge for sikre arbejdsforhold. Derfor er det vigtigt at finde årsagerne til ulykkerne, hvis det for eksempel kræver investeringer i bedre belysning på trapper og gangarealer, eller at arbejdet skal organiseres anderledes. Eksempelvis hvis stramme deadlines og arbejdspres er medvirkende årsag til ulykkerne, forklarer Heidi Lisette Bille.

Ofte kan man nemt undgå alvorlige ulykker ved at ændre vanerne på arbejdspladsen. For eksempel ved at aftale, at når man er på vej til møde, må man ikke gå og kigge på mødepapirer eller telefonen samtidig. Og når man går på trapper, skal den ene hånd være på gelænderet.

- Det lyder måske banalt, men det virker. Så gør det for en sikkerheds skyld, siger Heidi Lisette Bille.

Bliv klogere på arbejdsulykker

Vil du vide mere om, hvordan man forebygger, undersøger og anmelder arbejdsulykker, så kan du læse om det og meget mere i BAR Kontors (Branchearbejdsmiljøråd Kontor) store tema om arbejdsulykker.

Sådan udgår du faldulykker på jobbet

• Brug rulleborde, sækkevogne mv. - undgå at bære ting
  • Hold gulve, hvor der færdes og arbejdes, fri for genstande
  • Tør straks op, hvis du spilder væsker, fødevarer mv. på gulvet
  • Løb ikke på arbejdspladsen – især ikke på trapper
Kilde: Arbejdstilsynet (www.at.dk/snubleulykker)

Sådan defineres en arbejdsulykke

”En ulykke er en fysisk eller psykisk skade, som sker efter en hændelse eller påvirkning. Hændelsen skal være pludselig eller vare højst 5 dage”.
Kilde: Arbejdsskadestyrelsen

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK