'Staten kan ikke tillade sig at flytte arbejdspladser ud af landet'

23. juni 2016  |  HK Stat  |

Er det i orden, at en statsejet arbejdsplads lægger sine opgaver i et uland for at spare lønkroner? Nej, siger Berit Schilling, der er tillidsrepræsentant for HK’erne hos Energinet.dk. For små to år siden åbnede arbejdspladsen en afdeling med 35 it-medarbejdere i Manilla i Filippinerne. Nu vil Energinet.dk gerne være Trekantsområdets mest attraktive it-arbejdsplads. Start med at fastholde arbejdspladserne i Danmark, foreslår HK’ernes tillidsrepræsentant.

Hvordan har I som medarbejdere være inddraget i beslutningen om at placere en afdeling af Energinet.dk med 35 medarbejdere i Manilla?

Vi er blevet informeret i SU om, at de gjorde det. Vi syntes, at det var en dårlig ide, fordi vi mente, det ville koste arbejdspladser. Det syntes vi ikke, at en statsejet virksomhed kunne tillade sig. Det har vi meddelt på to SU-møder. Vi har også udbedt os en status derudefra, og vi har sagt, at vi fandt det mærkeligt, at man kunne anbringe statsejede arbejdspladser ude af landet.

Hvilket svar har I fået?

At også statsejede virksomheder skal tænke på økonomien. Vi kan ikke som medarbejdere gøre andet end at sige, at det er en forkert fremgangsmåde.

Direktør Morten Gade Christensen siger, at denne såkaldte offshoring ikke koster jobs i Danmark. Er du enig?

Nej. Når der skabes jobs i udlandet, vil de jobs jo ikke blive skabt i Danmark. Men jeg giver direktøren ret i, at han ikke har fyret nogen her. Omvendt er der heller ikke skabt nye jobs herhjemme. Det ville der være blevet, hvis man havde fastholdt de arbejdsopgaver i Danmark. Og der er arbejdsløse it-folk her i landet.

Direktøren siger, at Energinet.dk ellers ville have placeret opgaven hos en underleverandør – som så ville have offshoret opgaven. Er du enig i den vurdering?

Det er en påstand, som ingen kan hverken bevise eller modbevise. Og vi har ikke observeret eller tænkt over, at hver gang vi lægger noget ud til en underleverandør, så sender leverandøren det videre ud af landet. Så det argument preller af på mig.

Hvad mener du generelt om, at statsligt ejede arbejdspladser flytter dele af deres produktion til den 3. verden?

Grundlæggende synes jeg ikke, at staten kan tillade sig på nogen måde at flytte arbejdspladser ud af landet. Slet ikke når landet har været i krise. Tværtimod er det meget vigtigt, at man skaber arbejdspladser. Jeg undrer mig meget over, at de statslige arbejdspladser får lov til det. Det er jo meningen, at vi skal have gang i Danmark. Det får vi ved at få folk i arbejde, så de kan betale noget skat i Danmark.

FAKTA
Energinet.dk driver de danske el- og gastransmissionsnet og er en selvstændig offentlig virksomhed, ejet af den danske stat ved energi-, forsynings- og klimaministeren. Ud af 170 HK’ere er cirka 100 it-folk. Virksomheden er medlem af Dansk Industri, og derfor er HK’erne her medlemmer af HK Privat. Som en del af regeringens udflytningsplan Bedre Balance flytter 49 af Energinet.dk’s arbejdspladser til Esbjerg og 7 til Fredericia.

Læs mere om udflytningen

Arbejdsmarked Politik HK-medlemmer