HK Stat deler dansk viden i Bruxelles

28. juni 2016  |  HK Stat  |

Danmark er helt i front, når det gælder digitale løsninger, men alligevel vokser gælden til Skat. I Danmark har vi både gode og dårlige erfaringer med digitalisering, og det fortalte næstformand i HK Stat 27. juni om på en stor international konference i Bruxelles.

NemId, e-boks, selvbetjening på selvangivelsen, krav til digital post med det offentlige. Danmark er førende på digitalisering, og derfor er andre lande ofte interesserede i at høre om danske erfaringer.

I disse dage deltager HK Stat på en stor international konference i Bruxelles om fremtidens digitale arbejdsmarked.

Konferencen er arrangeret af ETUI – de europæiske faglige organisationers fælles forskningsinstitution – og de havde bedt HK Stat fortælle om danske erfaringer med digitalisering på konferencen ”Shaping the new world of work. The impacts of digitalisation and robotisation”.

- Men selv om man ligger nummer et, kan der godt være plads til forbedring. Vi har gode velfungerende løsninger, men Danmark er ikke kun et glansbillede. Det viser eksempelvis EFI-sagen, hvor Skat glemte at høre medarbejderne og endte med at kassere det milliarddyre system, forklarede næstformand i HK Stat Peter Raben.

- EFI-sagen er bare et eksempel blandt mange offentlige digitaliseringsskandaler, der har haft alvorlig betydning for produktiviteten, effektiviteten og arbejdsvilkårene for de medarbejdere, der bliver ramt, når systemerne ikke virker. Det er frustrerende for både de borgere og de medarbejdere, der kommer i klemme. Det ser vi for eksempel lige nu på de hospitaler, der skal implementere den nye Sundhedsplatform, forklarede Peter Raben, der også præsenterede 10 pejlemærker for digitalisering af den offentlige forvaltning. Sæt borgeren først, når I udvikler nye digitale løsninger, lød opfordringen blandt andet.

Blandt deltagerne i ETUI-konferencen var flere EU-kommissærer og europaparlamentarikere, OECD, IMF, faglige organisationer og arbejdsgivere.

På grund af Danmarks position som førende på digitalisering deltager HK Stat løbende i internationalt samarbejde, hvor faglige organisationer kan hjælpe eller lære af hinanden. I sidste uge deltog HK Stat i et lignende arrangement om Skat i Wien, og i løbet af juni har HK blandt andet været vært for skattefolk fra de nordiske lande, ligesom nordiske fagforeninger deltog i HK Stats kongres tidligere på måneden.

HK’s 10 pejlemærker for offentlig digitalisering

Se HK Stats og HK Kommunals 10 bud på gode principper for digitalisering af den offentlige forvaltning: Sådan sætter vi borgeren i centrum for digitaliseringen.

HK med i stærk europæisk forening

EFS, Europas Faglige Samarbejdsorganisation, repræsenterer den samlede europæiske fagbevægelse. EFS er dannet i 1973 og har til formål at varetage lønmodtagerinteresser i EU. Fra Danmark deltager LO, AC og FTF, og som en del af LO er HK med i arbejdet med at sikre, at lønmodtagerne bliver hørt, når europæisk lovgivning bliver drøftet.

På engelsk hedder samarbejdet European Trade Union Confederation ofte forkortet til ETUC.

European Trade Union Institute (ETUI) er ETUC’s uafhængige forsknings- og træningsinstitution.

EU Digitalisering