AMR’er forbedrer det psykiske arbejdsmiljø

29. juni 2016  |  HK it, medie & industri  |  Rani Bech

Psykisk arbejdsmiljø er vigtigt at tale om. Men det må ikke blive ved snakken, hvis forbedringerne skal blive til noget. Hos forretningsområdet Distribution & Customer Solutions i Dong Energy har arbejdsmiljørepræsentanterne succes med at forbedre det psykiske arbejdsmiljø

Der er en god grobund for arbejdsmiljørepræsentanternes arbejde i Dong Energy, men det kræver stadig en indsats at sikre og forbedre arbejdsmiljøet. FOTO: Brian Berg

– Åh… her er dejlig frisk luft, siger Britt Englezakis, da hun åbner døren på vej til mødelokalet, hvor der et par timer forinden er blevet holdt møde om sikkerhed og arbejdsmiljø. En stor tavle er fyldt med skemaer og grafer og målsætninger og resultater fra mødet. I Dong Energy bliver sikkerhed og arbejdsmiljø taget alvorligt. Der lader ikke til at være en detalje, der er for lille til at have øje for. For djævlen ligger i detaljen, og det gør mange løsninger af større problemer også. Den friske luft er et af flere resultater af arbejdsmiljørepræsentanternes tilgang til tingene. Men det vender vi tilbage til.

Maria Stensgaard er nyvalgt AMR, men hun har allerede været med til at forbedre det psykiske arbejdsmiljø for nogle af kollegerne.

Skibe skal i mål
En af virksomhedens rutinemæssige målinger viste, at et team havde behov for noget støtte af arbejdsmiljørepræsentanten. Det blev løst med en workshop, men det er ikke nok bare at beslutte sig for at tale om tingene eller for den sags skyld nøjes med at tale om dem.

– Vi kan sagtens sætte en masse skibe i søen, men hvis der ikke bliver fulgt op på dem, kan det være lige meget. Hvis vi ikke samler sammen på vores ideer og det, vi har gjort, og det vi vil, bliver det jo nytteløst, siger Maria Stensgaard.

Første skridt handler om at sikre opbakning til løsning af problemet.

– Jeg havde selvfølgelig talt med afdelingslederen om det og havde opbakning derfra til workshoppen. Og så havde jeg afstemt min agenda og fremgangsmåde med teamlederen også, så jeg også havde hendes opbakning til det, der skulle foregå. Hun var lidt nervøs for, at der kun ville være nogle få fra teamet, der ville sige noget, og at det så ville være deres ord, der kom til at vægte mest. Men alle sagde noget. Der var en enkelt, som ikke sagde så meget. Men det var en, som ikke har været i teamet særlig længe, og derfor ikke havde så mange indtryk at byde ind med, fortæller Maria.

Svesken på disken
Der var sat halvanden time af til den første workshop. Teamlederen deltog i det første kvarter, og så havde kollegerne tre kvarter alene sammen med arbejdsmiljørepræsentanten til at lægge svesken på disken, mens den sidste halve time var sat af til fælles overlevering til teamlederen.

– Det var alt for lidt med tre kvarter til selve samtalen. Og det var ærgerligt, for der var netop lige blevet prikket hul på bylden.  Så jeg sagde, at det var vigtigt, at de alle kom til mig efterfølgende, hvis de havde noget, som vi ikke var nået omkring, siger Maria Stensgaard.

Workshoppen var mere løsningsorienteret end problemsøgende. Der blev talt om, hvad der var vigtigt for teamet som helhed, og hvad der var vigtigt for den enkelte kollega. Og hvad der var godt ved teamlederen.

– Så valgte vi i fællesskab de emner ud, som vi ville overlevere til teamlederen. Vi besluttede os for, hvad teamlederen og, hvad teamet hver især skulle arbejde med. Teamet skulle derudover planlægge en teamfrokost på arbejdspladsen og et teamarrangement ude i byen. Og så skulle vi følge op på det hele 14 dage senere, siger Maria Stensgaard.

Opfølgningen var et kortere møde mellem teamet og arbejdsmiljørepræsentanten.

– Status efter de 14 dage var, at teamet havde fået afholdt den aftalte frokost sammen, og lederen havde haft en kort samtale med hver eneste medarbejder. Teamet er blevet meget tættere og har opnået en meget større arbejdsglæde. Og det har selv ønsket at booke mig igen til endnu en opfølgning, når der har været mere tid til at arbejde med tingene, siger Maria Stensgaard.

60 computere og dårlig udluftningssystem
Godt psykisk arbejdsmiljø og godt fysisk arbejdsmiljø går ofte hånd i hånd, og løsningsmodellerne til begge dele er heller ikke altid så forskellige. Hos Distribution & Customer Solutions i Dong Energy er der et større problem med det fysiske arbejdsmiljø, som det umiddelbart ikke står i arbejdsmiljørepræsentanternes magt at gøre noget ved.

– Der et problem her i bygningen med udluftningen. Samtidig er der 60 computere i samme rum, der kører hver dag. Og der er lige så mange mennesker samlet, der skal deles om ilten. Vi har brug for et bedre indeklima. Forbedring af udluftningen er ikke noget, der umiddelbart ligger i hverken vores eller virksomhedens magt, fordi ejendommen ikke tilhører virksomheden. Derfor har vi spurgt os selv, hvad vi så kan gøre ved det, siger Britt Englezakis for at illustrere arbejdsmiljørepræsentanternes måde at gribe udfordringerne an på.

Lige så kompliceret som problemstillingen med bygninger og ejerforhold kan være, lige så enkel kan en overkommelig og midlertidig, men effektiv, afhjælpning af problemet være.

– Vi skiftes ganske enkelt til at åbne vinduerne på faste tidspunkter. Der er virkelig mange vinduer. Den person, der gør det, starter fra en ende af og tager alle vinduer hele rækken hen. Når man er færdig med det, så kan man lige tage turen tilbage og lukke dem igen et efter et. Det passer med, at alle vinduer så har været åbnet i cirka fem minutters tid, og det gør en rigtig stor forskel, siger arbejdsmiljørepræsentanten.

På de næste sider i bladet kan du læse mere om, hvordan arbejdsmiljørepræsentanterne arbejder hos Distribution & Customer Solutions i Dong Energy og lade dig inspirere til at være med til at forbedre arbejdsmiljøet på din egen arbejdsplads.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK