HK.dk logo

Beredskab bør revurderes

29. juni 2016  |  MidtVest  | 

Medarbejderne i Infocenter Struer har efter trusler fra to borgere fået vagter. De mener, samfundsudviklingen kræver, at man revurderer beredskabet i kommunerne.

- Vi tænker, at det rundt omkring i kommunerne bliver nødvendigt at have en snak om beredskabet. På Infocentret havde vi et beredskab, der gik ud på, at hvis der kom borgere, som var ubehagelige, rejste man sig op og gav rygstøtte til den kollega, som oplevede ubehagelighederne. Men beredskabet viste sig ikke at slå til, fortæller fire medarbejdere, som HK MidtVest har talt med.
De fire er Inge Johannesen fra Borgerteamet og tillidsrepræsentant for de 20 HK’ere i Infocentret, Birgit Brændgaard, servicekonsulent og arbejdsmiljørepræsentant, Pushpalatha Balasingam, servicekonsulent, og Pia Schmidt, turistmedarbejder, alle fra receptionsteamet.
Infocenter Struer indeholder borgerservice, bibliotek og turistkontor. De tre enheder blev lagt sammen i 2009, og medio 2014 kom alle medarbejdere - biblioteksassistenter, bibliotekarer, borgerservicemedarbejdere og turistmedarbejdere - til stå ved den samme skranke som frontmedarbejdere med direkte borgerkontakt.

Trusler gav psykisk uro

Pushpalatha Balasingam, Inge Johannesen, Birgit Brændgaard og Pia Schmidt.

Pushpalatha Balasingam (fra venstre), Inge Johannesen, Birgit Brændgaard og Pia Schmidt i receptionen i Infocenter Struer. Roserne på skranken er fra en borger, der har ønsket at støtte op om medarbejderne i den svære tid.

Medarbejderne oplevede nogle mindre episoder med utilfredse borgere, der stille og roligt kunne tales til rette. Men fra normalt at have en borger om året, som måtte følges ud af Infocentret, skete det pludselig tre-fire gange på trekvart år. Og i marts 2016 gav to borgere markant psykisk uro blandt medarbejderne.
- Den ene borger var meget råbende og provokerende, og vi begyndte at være usikre på, om borgeren kunne finde på at være voldelig. Borgeren fik karantæne men blev alligevel ved at komme. En dag, hvor borgeren tændte helt af, oplevede vi, at andre borgere begyndte at gå i forsvar for os, og der blev vi for alvor urolige og begyndte at overveje, om sikkerheden for de øvrige borgere kunne være truet, beretter de.
Foruden den råbende og provokerende borger var der en anden borger, som virkede påvirket af stoffer, der opførte sig truende. Også her var der en borger, som reagerede og ville støtte medarbejderne.
I april 2016 blev lederen af Infocenter Struer sygemeldt med arbejdsrelateret stress. Men på baggrund af en eskalering af uroen med de to borgere blev der påbegyndt en dialog med arbejdsmiljølederen.
- Der var enkelte medarbejdere, som begyndte at have en atypisk adfærd. Nogle var kede af det, andre begyndte at være mere stille end normalt og opholde sig i krogene af Infocentret, og man blev virkelig bekymret, fordi man kunne se, at der var nogle, der havde det meget dårligt, også i fritiden. Stemningen var meget trykket, og der blev tænkt: Er det i dag, at de to borgere kommer igen, forklarer de.
- Da vi henvendte os til arbejdsmiljølederen, fik vi at vide, at det var godt, at vi gjorde opmærksomme på det, og en handlingsplan blev sat i værk. Men alligevel følte vi ikke rigtig, at der skete noget. Vi stod jo uden leder og følte os meget alene i situationen. Og 20. maj 2016 var der så voldsom en hændelse med den ene borger, at vi måtte sige, at enten gik vi medarbejdere hjem, eller også måtte der vagter på, fortæller de.

Vagter har hjulpet

Opråbet resulterede i, at Struer Kommune valgte at hyre et vagtfirma, der siden 6. juni 2016 har haft sin faste gang på Infocenter Struer.
Også Jobcentret får i forbindelse med udbetalingen af de nye ydelser under kontanthjælpsloftet de sidste to hverdage i juli 2016 tilknyttet et privat vagtværn. Det bliver herefter vurderet, om der er behov for at videreføre indsatsen i ugen efter, og der vil blive etableret vagt, når det skønnes nødvendigt, oplyser arbejdsmarkedschef Alice Brink.
Struer Kommune har under Hovedudvalget nedsat en arbejdsgruppe, der arbejder med at revidere den nuværende beredskabsplan men også udfærdige en beredskabsplan, der går på tværs af alle afdelinger. Personalet vil også i højere grad blive klædt på til at kunne håndtere tungere konflikter.
- Vi tror, at det er godt, at der bliver udarbejdet en ny beredskabsplan, og vi tænker, at det med samfundsudviklingen, hvor flere borgere vil blive ramt på økonomien, vil være nødvendigt at have en snak om beredskabet i mange kommuner. Vi er ikke de eneste, der oplever flere sårbare borgere.
- Det er rigtigt godt, at der er vagter på nu. Det har givet ro. Men vi tænker, at vagtfirmaet næppe kan være der for altid, og så er det vigtigt at have en plan for, hvordan vi så gør, når vi oplever voldsomme borgere. Vi har nu muligheden for at få lavet et beredskab, så vi undgår, at de vedvarende trusler kommer til handling og medfører tragiske hændelser, siger de.

I Ringkøbing-Skjern Kommune er der også hyret private vagter til at passe på de ansatte på jobcentret. Også Herning og Thisted Kommuner har vagtværn. Og i Kalundborg Kommune har truende borgere fået kommunen til at placere et beskæftigelsesprojekt for unge i et lejet lokale på politistationen. Tiltaget skyldes, at frustrationerne kan være store og er vokset efter de seneste stramninger, regeringen har gennemført på dagpenge- og kontanthjælpsområdet.

Et nødvendigt onde

Sikkerhedsvagter ved for eksempel jobcentre og borgerservice er et nødvendigt onde, mener Marianne Køpke, formand for HK Kommunal MidtVest.

- Jeg synes, det er ærgerligt, at det er nødvendigt. Men jeg er godt tilfreds med, at arbejdsgiverne sørger for at passe på medarbejderne, siger hun.

Marianne Køpke oplever et stigende antal episoder i kommunerne, hvor medarbejderne føler sig truet af borgeres adfærd eller slet og ret bliver udsat for trusler.

- Jeg fornemmer, at det sker oftere nu, end det gjorde tidligere. Det handler jo meget om, at lovgivningen bliver strammere og strammere, og folk får mere og mere ondt i økonomien, når de bliver ramt. Nogle er ramt så hårdt, at de ikke kan klare dagen og vejen, og så går det ud over den, de møder i eksempelvis borgerservice eller jobcentret. Så ja, jeg tænker, at det desværre er noget, der fortsætter, og her er det vigtigt, at kommunerne får skruet et beredskab sammen, der virker, siger hun.



Vil forsøge at forebygge trusler

Arbejdsmiljøleder Gitte Pagter fra Struer Kommune fortæller, at den arbejdsgruppe, som er nedsat under Hovedudvalget i Struer Kommune, vil have meget fokus på forebyggelse i revideringen af den nuværende beredskabsplan.

Arbejdsgruppen består foruden Gitte Pagter af de to arbejdsmiljørepræsentanter i Hovedudvalget, udvalgte centerchefer og medarbejderrepræsentanter, som bliver inddraget i drøftelserne ad hoc.

- Sikkerheden for de ansatte er det vigtigste for os i Struer Kommune, og vi vil blandt andet se, hvordan vi forebyggende kan klæde medarbejderne på. Hvad skal de være opmærksomme på, når de møder borgerne, hvilke signaler kan der være, og hvordan kan de passe på sig selv, fortæller hun.

Gitte Pagter oplyser, at det er meningen, at den reviderede beredskabsplan skal træde i kraft snarest muligt.

- Al forskning viser, at jo mere, vi kan være forberedte på ubehagelige situationer jo bedre. Men jeg tænker ikke, at vi helt kan undgå trusler fra borgere samfundsudviklingen taget i betragtning, men vi kan forsøge at minimere dem, siger hun.

Gitte Pagter roser i øvrigt vagterne fra det private vagtværn, der er sat ind i Infocenter Struer.

- De er stort set usynlige men fantastiske til at gøre sig synlige, når de skal være det, siger hun.

Arbejdsmiljø Vold og trusler

Gør en forskel på jobbet og
Udvikl dig personligt


Bliv tillidsvalgt

Følg HK MidtVest på Facebook
lokale kurser
nyheder & debat


Se facebookside

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk