Digital succes indeholder også print

29. juni 2016  |  HK it, medie & industri  |  Rani Bech

Hemmeligheden bag både printmedier og digitale løsninger er målrettet kommunikation. Anne Albrekt forklarer succesen med, at god gedigen kundekontakt former strategien og ikke omvendt

Mandagmorgen

Anne Albrekt er cand.ling.merc fra Handelshøjskolen i Århus. Da hun begyndte i en nyoprettet stilling, var hverken hun eller virksomheden helt klar over, hvilke opgaver hun skulle løse. Så hun fik titlen koordinator. Med tiden blev hun ansvarlig for markedsføring. Foto: Sonja Iskov

Digital eller print? Svaret er begge dele. I hvert fald hvis man spørger Anne Albrekt, der indtil for nylig var koordinator og ansvarlig for marketing hos ugebrevet og tænketanken Mandag Morgen. Hun ved, hvad hun taler om.

I løbet af to år har hun været med til at føre virksomheden fra »Vi skal have fundet en digital løsning«-stadiet til »Kæmpestort digitalt projekt«. Undervejs har hun været med til at eksperimentere for at finde frem til det rette mix mellem printmedier og digitale nyhedsbreve.

– Vi gik over til at udgive et månedsmagasin. Det var et andet produkt med et andet indhold end ugebrevet. Det fik kunderne stadig som pdf-fil i stedet for den originale printudgave. Det var et forsøg på at blive mere digital, siger Anne Albrekt.

Æselører

Det var kunderne ikke tilfredse med.

– De savnede at få ugebrevet i printudgave. Det indeholder analyser af en betydelig længde og er generelt noget stof, der ansporer til eftertanke. Derfor ville de gerne sidde med det fysisk i hånden i stedet for at skulle læse det på skærmen. Det gav dem mulighed for at lave æselører, lave understregninger og måske sætte post-itlabels i det, inden de gav det videre til en kollega, forklarer Anne Albrekt.

Virksomheden besluttede sig for at lytte til kunderne og gik tilbage til at udgive ugebrevet som printmedie i stedet for digitalt nyhedsbrev.

– Vi lærte, at det ikke er et medie, der skal være 100 procent digitalt, for det passer ikke til virksomhedens profil. Man skal også være digital, for det er fremtiden. Det må bare ikke være på bekostning af printmediet, for det er også en vigtig del, og det kan sagtens kombineres med digitale nyhedsbreve, siger Anne Albrekt og uddyber:

– Forskellen fra starten med digitale produkter og så til nu er, at fokus er skærpet på salg til nye kunder. Jeg har arbejdet rigtig meget med data for at finde ud af, hvad kunderne gerne vil vide mere om, så nyhedsbrevene rammer de rigtige kunder.

Chikane vs. service

Arbejdet med data betyder, at Anne Albrekt ikke nøjes med at trække en liste med informationer ud fra en database og så bruge dem råt til udvælgelse af modtagere af nyhedsbrevene. Data er også de informationer, der gives i enhver samtale med eksisterende og potentielle kunder.

– Der er meget manuelt arbejde. Jeg sad også med direkte kundebetjening. Det var mig, der tog telefonen, hvis kunderne havde problemer med at logge ind eller andre ting. Jeg fik også information fra abonnementssælgerne om potentielle kunders feedback. Jeg vidste, hvem der blev ringet til hver dag – og hvad der er blev sagt. Og så traf jeg beslutninger sammen med topledelsen. Den metode sikrer, at strategien hænger sammen med virkeligheden, siger Anne Albrekt.

Det er en vigtig pointe, fordi der er en hårfin grænse mellem spam og det nyhedsbrev, kunden ønsker uden at have bedt om det. Det første opleves som chikane og det sidste som god service.

– Hvis man kun bruger de rå data, kan det sagtens se ud som, at kunden er interesseret i et bestemt emne. Men en tidligere dialog med kunden viser måske, at det er en misforståelse. At interessen ligger et andet sted inden for temaet. Ved at gøre sig den umage at tjekke hver eneste eksisterende eller potentielle kunde, hver gang man vil dem noget, sikrer man sig, at de oplever en god service, forklarer Anne Albrekt.

Den rigtige løsning

Lige så vigtigt, det er at kende sine kunder, er det at kende sig selv. Ifølge Anne Albrekt findes der ikke en rigtig løsning, som alle bare kan implementere. Den rigtige løsning er den, der passer til virksomheden.

– Der var lang tid, hvor vi forsøgte os med forskellige tiltag. Vi var ikke de første inden for digitale løsninger, bortset fra at vi var tidligt ude med online betalingsmure på redaktionelt stof. Som mange andre besøgte vi nogle af de største og fremmeste internationale medier for at lade os inspirere af deres succes. Der var måske enkelte eksempler, der var interessante og brugbare for os, men vi kopierede ikke hele væg-til-væg-løsningen. I stedet brugte vi meget tid på at finde ud af, hvad kunderne gerne ville men også, hvad vi selv gerne ville. Så kom vi med – og det kommer til at gå rigtig stærkt fra nu af, siger hun.

Det er også gået stærkt for hende. I løbet af få år er hun gået fra at være nyuddannet til at være ganske erfaren og kompetencestærk på et område med mange spændende karrieremuligheder.

– Jeg har været ret åben og haft lyst til at prøve så meget som muligt. Og så opdagede jeg, at jeg brænder for digital kommunikation og at arbejde med big data. Så jeg har sørget for at få efteruddannelse, søge inspiration i mit netværk, læse en masse om det og gå til gratis kurser – blandt andet de kurser, som udbydes i HK. Der er meget gratis og godt at hente, hvis man vil være dygtigere, siger hun.

I den tid, der gik mellem artiklen røg i trykken og til det nummer af fagbladet blev udgivet, havde Anne Albrekt fået nyt job som ansvarlig for digital salg og marketing hos Vægtkonsulenterne A/S, Egmont Publishing.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK