DL i nærkontakt med beslutningstagerne

29. juni 2016  |  DL  |  Journalist Niels Stoktoft Overgaard

Lægesekretærer skal nu i gang med at udnytte en masse kontakter, de fik skabt på Folkemødet på Bornholm – til gavn for deres kolleger og deres fag.

Ansatte i sundhedsvæsenet kan også blive patienter. Lægesekretærelevernes landsformand, Brian Hegelund, gav for nogle år siden sin ene nyre til en syg kammerat. Nu har han fortalt en stor gruppe mennesker om sine overvejelser. Det gjorde han på Folkemødet på Bornholm.

Brian Hegelund holdt foredrag i donorernes telt. Desuden deltog han i en række andre aktiviteter. Det gjorde han i fællesskab med fire medlemmer af DL’s bestyrelse.

Næstformand i DL, Nathali Schaap Degn (th), med Camilla Rathcke, formand for Yngre Læger

De arbejdede blandt andet sammen med Dansk Selskab for Patientsikkerhed. For eksempel uddelte de flyers om, hvor vigtigt det er, at pårørende og personale samarbejder.

Lægesekretærerne mødtes med en række fremtrædende personer, blandt andet koncerndirektør Svend Hartling fra Region Hovedstaden. Ham talte de med om det nye it-system Sundhedsplatformen, der volder store kvaler.

- Det møde og en række andre kontakter skal vi nu følge op på i den nærmeste tid, siger Nathali Schaap Degn, der arbejder på Regionshospitalet Randers og er næstformand i DL.

Lægesekretærer som projektmedarbejdere

Fra DL-bestyrelsen deltog desuden formand Soile Friis, Gentofte, praksissekretær Dina Andresen, Herning, og ledende lægesekretær Bente Stounberg, Slagelse. De var også i aktion i det telt, som sundhed.dk havde stillet op. De underviste i,

hvordan borgere kan bruge systemet.

Sundhed.dk delte telt med blandt andre MedCom, der står for at binde it-systemerne i sundhedsvæsenet sammen. MedCom havde sendt to lægesekretærer til Bornholm, Iben Søgaard og Gitte Henriksen. De er i dag projektmedarbejdere.

- Lægesekretærer arbejder mange steder, siger Nathali Schaap Degn.

Kom med noget nyt!

Soile Friis blandede sig i en debat, arrangeret af Styrelsen for Patientsikkerhed. Den havde emnet ”Kan borgerne føle sig trygge i det danske sundhedsvæsen?”

- Alle de gode intentioner er de samme, som vi har hørt de sidste 10 år. Vi må kunne komme op med noget nyt, sagde Soile Friis.

Hun foreslog lægesekretærerne som en vigtig samarbejdspartner. De andre deltagere i debatten snakkede meget økonomi. Men Soile Friis oplevede, at hendes synspunkter blev anerkendt af blandt andre Peter Bennetsen, der er ny øverste direktør i Region Sjælland.

Lægesekretærer skal høres

Mange beslutningstagere rejser til Folkemødet. Derfor er det vigtigt, at lægesekretærerne markerer sig, mener Nathali Schaap Degn.

- Bornholm er chancen for at komme i nærkontakt med mange af de, der bestemmer over sundhedsvæsenet. Vi mødtes med blandt andre Lillian Bondo, der er formand for jordemødrene i Danmark. Det er vigtigt, at vi har et godt samarbejde med de andre personalegrupper. Vi talte også med både lægeforeningens formand, Andreas Rudkjøbing, og Camilla Rathcke, der er formand for Yngre Læger.

- Vi deltog i debatter om blandt andet ”God tone på Facebook” og ”Prioritering i sundhedsvæsenet”. Det er vigtigt, at lægesekretærernes synspunkter indgår overalt, siger Nathali Schaap Degn.

Politik Arbejdsmarked Administration Sundhed og tandklinik

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

Følg med i vores nyheder

hk.dk/aktuelt