Fra turbulens til fælles overenskomst

29. juni 2016  |  HK it, medie & industri  |  Rani Bech

Harmonisering var nøgleordet, da Takeda besluttede sig for at lave en fælles overenskomst
mellem HK, IDA, Pharmadanmark og Farmakonomforeningen. Det endte i ren harmoni med
et enstemmigt ja til den nye overenskomst

Hver eneste detalje i den nye fælles overenskomst blev vendt med medlemmerne på klubmøder. For enden af bordet sidder tillidsrepræsentant Dennis Hansen sammen med faglig sekretær Bente Søndergaard, HK IMI. FOTO: Mark Knudsen

For lidt over et år siden var forandringerne i Takeda både store og mange. Det syntes Hanne Zarrouk, der har været ansat i virksomheden i 38 år og kendt den i endnu længere tid som sin mors arbejdsplads.

– Der har altid været en løbende udvikling. Hver gang vi har tænkt, at nu er tingene faldet på plads, og vi har fået ro på, har der været et opkøb eller et salg eller et nyt projekt. Så vi har været vant til forandringer, fortæller hun.

Denne gang betød forandringerne, at Takeda i Roskilde skulle lukke. Hanne Zarrouk søgte en stilling i en anden afdeling hos Takeda i Tåstrup og fik den. Mange af kollegerne gennem mange år blev sagt op. I den nye afdeling fik hun en udenlandsk chef og også udenlandske kollegaer. Samtidig var HK-klubben i fare for at blive nedlagt. Der manglede ganske enkelt en tillidsrepræsentant, og pilen pegede på Hanne Zarrouk.

– Jeg tænkte, at jeg måtte gøre det, for ellers ville klubben blive lukket. Men der var virkelig meget nyt på en gang. Kollegerne gav mig en rygepause til at tænke det igennem. Og så besluttede jeg mig for, at jeg ikke også kunne overskue at blive ny tillidsrepræsentant lige på samme tid, fortæller hun

Ikke en spareøvelse

I stedet blev det Dennis Hansen, og så blev Hanne Zarrouk suppleant. Ingen af dem havde på det tidspunkt nogen anelse om den store opgave, der lå og ventede på den nye tillidsrepræsentant. En fælles overenskomst med tre andre fagforbund: IDA, Pharmadanmark og Farmakonomforeningen.

– Det har været en kamp på nogen punkter. Det er jo ikke de samme mærkesager, vi kommer med. Vi begyndte med at finde vores krav. Vores var løn og tryghed i ansættelsen og pension Det viste sig, at de andre kom med de samme krav. Så vi var ret enige fra begyndelsen og fik en rigtig god start på arbejdet, siger Dennis Hansen og fortsætter.

– Vi tog selvfølgelig udgangspunkt i højeste fællesnævner ved hvert punkt – vel vidende, at vi nok ikke ville kunne opnå det ved hvert eneste punkt. Men Takeda spillede ud med, at det ikke skulle være en spareøvelse, men handlede om harmonisering. Det argument brugte vi imod dem, når de lagde ud med laveste fællesnævner fra overenskomsterne. Takeda meldte også fra begyndelsen ud, at det stadig skulle være muligt for en HK’er at have en HK-tillidsrepræsentant at gå til. Det førte i løbet af forhandlingerne til, at i stedet for at have en tillidsrepræsentant og en suppleant, så ville klubben få to tillidsrepræsentanter.

Det naturlige valg var naturligvis Hanne Zarrouk. Da det først trådte i kraft med den nye overenskomst, var hun ikke med ved forhandlingsbordet. Til gengæld har hun så oplevet hele forløbet på lige fod med alle de andre klubmedlemmer.

Mulighed blev til rettighed

På klubmøderne blev hver eneste detalje gennemgået, for i en overenskomst kan små ord have en stor betydning. Forskellen på at have mulighed for noget og så at have ret til det ifølge overenskomsten er enorm. Særligt når cheferne hverken er vokset op med den danske model eller har nogen som helst forudsætning for at kende til »plejer«.

– Man kan ikke klandre dem, at de ikke ved, hvordan vi har det i Danmark. Men når man har fået en rettighed i stedet for en mulighed, kan man henvise til den sort på hvidt og med en underskrift for Takeda. Det er bedre end at skulle argumentere for at få mulighed for eksempelvis at få fri til noget, siger Hanne Zarrouk.

Hun understreger, at det ikke er noget personligt, men at det er en af de udfordringer, der følger i kølvandet på en geografisk afstand mellem chef og medarbejder – på trods af telefon og mail.

– Min chef kommer også til Danmark til møder. Men det er svært at opbygge en social kontakt på samme måde, som hvis han fast arbejdede på adressen. Det bliver stort set kun en arbejdsmæssig relation og dermed lidt éndimensionel. Når man kun kender den side af hinanden, har det en betydning for vores forståelse af hinanden som personer, og hvorfor vi er, som vi er, siger den nye tillidsrepræsentant.

Den fælles overenskomst blev enstemmigt vedtaget med en stemmeprocent på 73,7 procent. Det resultat er Dennis Hansen ret godt tilfreds med.

– Målet har været at finde frem til en overenskomst, som alle kolleger kunne stemme ja til. I en fælles overenskomst kan der ikke være en faggruppe, som har fået alle ønsker igennem på bekostning af de andre faggrupper. Alle har fået noget, de ønskede sig, og alle har måttet give afkald på noget, men samlet set skal det være et tilfredsstillende resultat, siger han.

Tryghed og pension

De mange omvæltende forandringer forud for forhandlingerne om den fælles overenskomst havde også budt på en del afskedigelser og dermed utryghed blandt medarbejderne. Derfor var det naturligt, at klubbens mærkesager var tryghed i ansættelsen og pension.

I den nye overenskomst er medarbejderne bedre stillet, når afskedigelserne er uden for deres indflydelse, fordi de har bund i virksomhedens forhold. I de situationer vil den afskedigede få mindst en måneds ekstra fratrædelsesgodtgørelse og relevant uddannelse samt outplacementforløb, når det kan gøre det lettere at få et nyt job.

Der har også været ændringer i seniorordningerne, som især har haft stor betydning for de medarbejdere, der stod over for at kunne benytte sig af dem lige nu eller i nærmeste fremtid.

– Både den nye og den gamle seniorordning er gode på hver sin måde. For den enkelte medarbejder kan det dog have stor betydning. Især hvis man har gået og planlagt efter den ordning og de muligheder, der var før den nye overenskomst. Så alle ansatte har fået mulighed for vælge, om de vil være under den nye eller den gamle ordning, siger Dennis Hansen.

Artiklen blev bragt i fagbladet it, medie & industri i efteråret 2015

Overenskomst

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK