HK Trafik & Jernbane roser ny plan for Storstrømsbroen

01. juli 2016  |  Trafik og Jernbane  |  HK Stat  |

Men revser den borgerlige regering for at være uambitiøse.

Stor var glæden da det i dag kom frem, at forligspartierne bag Togfonden kunne melde ud, at de nu havde udarbejdet et forslag, som var fuldt ud finansieret krone for krone, til en første fase af togfonden og dertil en fremrykning af byggeriet af en ny Storstrømsbro.

En ny Storstrømsbro er en af HK Trafik & Jernbanes mærkesager. Det glæder os, at politikerne har fulgt vores opfordring til at udskyde byggeriet af en ny bro over Vejle Fjord og i stedet fremskynde byggeriet af en ny Storstrømsbro til erstatning for den nedstyrtningstruede fra 1937.

Forligspartierne bag Togfonden var blevet enige om en løsning på Togfondens udfordringer, hvor elektrificering af jernbanenettet stod øverst på listen. Trods det at et flertal i Folketinget har peget på en løsning i flere faser, som er fuldt finansieret krone for krone, så vælger finansministeren at ignorere det og i stedet sende forslaget "til hjørne". Det er uambitiøst og uhørt, at han på den måde tilsidesætter demokratiet.

Vi opfordrer forligspartierne til at stå fast og tvinge regeringen i mindretal i Folketinget snarest muligt. Den danske bane er ikke en modeljernbane man bare kan lege med. Det er en livsnerve i den offentlige trafik og en jernbane som gennem lang tid har været nedprioriteret og derfor udfører medarbejderne dagligt dyre lappeløsninger på gamle anlæg, skinner og signaler for at sikre en nogenlunde jernbanetrafik.

- Vi var rigtig glade for, at det er lykkedes at finde en politisk løsning på Togfondens udfordringer, da det betyder rigtig meget for jernbanevirksomhederne, at de kan komme videre med planlægningen af opgaverne og indkøb af nyt elektrisk togmateriel, siger formand for HK Trafik & Jernbane Dennis A. Jørgensen. Derfor var skuffelsen også meget stor, da forligspartierne kom ud fra forhandlingerne med regeringen.

- Vores medlemmer i virksomhederne håbede, at de kunne komme i gang med udviklingen af jernbanen, men må nu håbe på at regeringen efter sommerferien bliver tvunget af et flertal i Folketinget til at komme i gang. For hver dag der går uden investeringer, spilder vi penge på gammel infrastruktur og skal vente en dag længere på en god offentlig trafik i Danmark, siger Dennis A. Jørgensen.

Formanden fortæller, at HK Trafik & Jernbane længe har opfordret politikerne til at tage ansvar for at få skabt langsigtede muligheder og arbejdsro til at få hævet jernbanestandarden op på et ansvarligt niveau.

For en måned siden opfordrede HK Trafik & Jernbane til handling, styr på Togfonden og en ny Storstrømsbro.

Politikerne skylder befolkningen en bedre jernbane

Politik