Den gode kollegakarma endte i kage hos Sydfyns Elforsyning

04. juli 2016  |  Midt

Rose-Marie hentede KollegaKarma-app’en på opfordring fra sin tillidsrepræsentant. App’en har givet hende inspiration til god kollegakarma, og nu også et gavekort til bageren og kage til kollegerne.

Jeg har fået den her app… den skal du også hente…

Sådan lød opfordringen fra tillidsrepræsentant Lene Skov Andersen hos Sydfyns Elforsyning til kollegaen Rose-Marie Frederiksen:
   - Vi gør det sgu, var min første tanke. Så nu har vi den begge to liggende på mobilen, og vi har flere gange været inde og ’bladre’ den igennem. Ikke mindst at se andres billeder derinde er sjovt, siger Rose-Marie om app’en og fortsætter:
   - Meget af det gør vi jo allerede, som fx at hente vand og te til hele afdelingen om morgenen. Eller chokolade, hvis det er dét, vi trænger til. Og der er mange sjove opgaver at blive inspireret af i app’en. Men at få taget et billede af vores kollegakarma, og lagt det ind, er vi ikke så gode til at huske.

App gav kage til alle

Rose-Marie, Lene og Anders (HK) hos Sydfyns Elforsyning med gavekortet til bageren

Rose-Marie Frederiksen med gavekortet til bageren, som hun vandt ved at hente KollegaKarma-app'en. Til højre Tillidsrepræsentant Lene Skov Andersen der opfordrede Rose-Marie til at hente app'en, og sprede KollegaKarma. Til venstre Anders L. Andersen, konsulent i HK Midt.

Hver uge i juni er der blevet trukket lod blandt alle downloads og løste opgaver i kollegakarma app’en. Præmien var et gavekort til bageren på kr. 500,-, og Rose-Marie var heldig at vinde i uge 26. Og præmien skulle bruges på at forkæle kollegerne:
   - Det er super fedt. Så kan jeg sprede kollegakarma til alle mine kolleger i huset på én gang, også dem vi normalt ikke taler så meget med. Måske en fredag, og så med en lille kage til alle, smiler Rose-Marie.

Kollegakarma med opbakning fra ledelsen

Rose-Marie og Lene bladrer gennem KollekaKarma komplimentshæfterne, som de vil dele rundt til kollegerne senere.

Godt kollegaskab handler både for Rose-Marie og Lene om at hjælpe hinanden:
   - Det er de små ting, der gør en forskel. At hjælpe når kollegaen spørger, at lære fra sig, at rose kollegerne. Og det synes jeg, at vi er rigtig gode til herude, siger Lene, og fortsætter:
   - Jeg er så heldig, at min chef bakker op om KollegaKarma-kampagnen. Vi arbejder nemlig med nudging – at ’puffe’ lidt og skabe gode vaner med positive budskaber. Og her passer den positive vinkel i KollegaKarma-kampagnen rigtig godt ind. Så jeg følger meget med på KollegaKarma-Facebooksiden og bruger det, der ligger derinde.

Sammen med gavekortet havde Anders L. Andersen, konsulent i HK Midt, også en stak KollegaKarma-komplimentshæfter med til Sydfyns Elforsyning. Hvert hæfte indeholder 20 komplimenter, der kan rives ud, og gives til en kollega som en anerkendelse i hverdagen.
   - Det er en super god idé – dem må vi lige få lagt rundt i kantinen og til kollegerne. Vi giver jo allerede hinanden komplimenter, men her er en mulighed for at få lidt ny og anderledes fokus på det. Dem får vi lige prøvet af senere på dagen, lyder det fra både Rose-Marie og Lene.

Kunne du også bruge komplimentshæfter til at sprede god KollegaKarma på din arbejdsplads? Så send en mail til midt@hk.dk med arbejdsplads og antal. :)

Arbejdsmiljø

Få tips, tricks, nyheder og hør om kommende arrangementer:

HK Midts Facebookside

se alle de fordele