Dine fingeraftryk på arbejdet i HK Stat

04. juli 2016  |  Midt

Hvad skal HK Stat Midt arbejde med i de kommende fire år? Det var noget af det, der blev talt om på vores netop afholdte kongres. Her havde HK Midt et hold af delegerede med, der arbejdede og satte tydelige fingeraftryk på dine vegne.

Brita Andersen
Brita Andersen, Formand HK Stat Midt, på talerstolen til kongressen.
Foto: Niels Lund Pedersen.
   - Der var en rigtigt god stemning på Stats kongres 2016, der blev afholdt i Kolding den 7. og 8. juni. Her havde vi et godt hold med, der gjorde et meget fint stykke arbejde. Vi satte bestemt vores tydelige aftryk på målprogrammet, der er en vigtig handlingsplan for de næste fire års arbejde i HK Stat, fortæller Brita Andersen, der er sektorformand for HK Stat Midt:
   - Målprogrammet sætter retning for vores arbejde, og programmet er til debat og vedtagelse på kongressen. Det blev vedtaget, og generelt var der mange på talerstolen. Det var ikke bare de to samme personer, der havde ordet hele tiden. Det tyder på et meget godt demokrati hos os. Kongressen gav samtidig genvalg til vores formandskab bestående af formand Rita Bundgaard og næstformand Peter Raben.

Tager tråden op, fortsætter arbejdet

HK Stat Kongres

236 delegerede var med fra hele landet til HK Stats kongres 2016. Dertil kom politikere og ansatte i HK Stat. Der var mange forskellige på talerstolen i løbet af kongressen, for at bidrage med synspunkter. Foto: Niels Lund Pedersen.

De næste fire års arbejde i HK Stat kommer på mange måder til at tage tråden op fra det seneste målprogram:
   - Vi kommer i høj grad til at fortsætte arbejdet for et bedre arbejdsmiljø, men på kongressen kom der en opfordring til at huske det fysiske arbejdsmiljø. Det kan være de ensidigt gentagne bevægelser på kontoret, i laboratoriet osv., der belaster arme, skuldre og hele bevægeapparatet. Når det gælder forebyggelse af stress, vil vi fortsat hjælpe vores medlemmer med at sætte fokus på både egen og kollegers trivsel, siger Brita Andersen og fortsætter:
   - Uddannelse og kompetenceudvikling er to andre, centrale kodeord i målprogrammet, hvor vi fortsætter det gode arbejde. Det er stadigt meget vigtigt i forhold til, at vi kan matche nye krav på vores arbejdspladser. Derfor er uddannelsesløft så vigtigt.

Synlig værdi – og tid til tillidsarbejde

Koncentration blandt deltagerne

Der blev lyttet blandt deltagerne til HK Stats Kongres 2016. Foto: Niels Lund Pedersen.

På HK Stats kongres var der en del fokus på, at vi i de kommende fire år skal gøre det endnu mere tydeligt for medlemmerne, hvad deres medlemskab giver dem af værdi:
   - Vi skal synliggøre værdien af et medlemskab af HK, hvor vi til enhver tid og ved enhver anledning skal fortælle medlemmerne, hvad de får hos HK, siger Brita og slutter med en bekymring, der også blev vendt under kongressen:
   - Arbejdsmiljø- og tillidsrepræsentanter har udfordringer med at få plads til fagligt arbejde i arbejdstiden. Det er svært at prioritere den nødvendige tid til dialogen med kolleger og ledelse samt til deres egen uddannelse som tillidsvalgte, som de får sværere og sværere ved at få tid til. Det skal vi arbejde med og have ændret, da et godt tillidsarbejde er til fordel for både medarbejder og arbejdsgiver. Alle har glæde af en tillidsvalgt, der lytter, tænker, taler og får sat en positiv dagsorden. Det handler igen om synlig værdi af medlemskabet.

Medbestemmelse Kommunal

Få tips, tricks, nyheder og hør om kommende arrangementer:

HK Midts Facebookside

se alle de fordele
du kan få glæde
af som hk-medlem

HK Medlemsfordele

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK