HK Stat har vundet en principiel sag

07. juli 2016  |  HK Stat Hovedstaden

Din fagforening – HK Stat har vundet en principiel sag, der sikrer de statsansatte samme rets-sikkerhed som alle andre borgere i Danmark. Du er som statsansat, hvilket er en konsekvens af dommen, uskyldig til det modsatte er bevist i sager om tilbagebetaling af for meget løn med videre.

Dorte fik en opringning den 29. august 2014 om, at hun skulle tilbagebetale mere end 170.000 kr., fordi hun havde modtaget for meget i kvalifikationstillæg siden 2010.

Herudover blev Dorte oplyst om, at hun havde handlet i ond tro ved at modtage de i alt 170.000 kr. siden 2010.

Endvidere blev Dortes tillæg samtidig reduceret med 3.000,00 kr. om måneden.

Dorte fik den 1. juli 2016 Landsrettens ord for, ”at Forsvarsministeriets Personalestyrelse skal anerkende, at afgørelsen 18. december 2014 om tilbagebetaling af for meget udbetalt kvalifikationstillæg er uberettiget. ”

Dorte har altså gået i næsten 2 år med en lønnedgang på 3.000,00 kr. om måneden og et tilbagebetalingskrav på mere end 170.000 kr. hængende over hovedet.

Ydermere førte Forsvarsministeriets Personalestyrelse deres ledelsesret igennem, således at der skete en skatteregulering, hvorved der gik en skatteregulering på ca. 50.000,00 kr. ind på Dortes lønkonto. Dorte kan derfor i dag ikke helt gennemskue hendes mellemværende med Skat.

Det værste for Dorte er dog anklagen om at have handlet i ond tro - det fylder mest, for hun har altid fået ros for sit arbejde igennem de 28 år, hun har været ansat i Forsvaret.

Afgørelsen er ekstremt vigtig for alle statsansatte!
Hver uge får vi en henvendelse i HK Stat Hovedstaden fra et medlem, der har fået en henvendelse fra deres arbejdsgiver om, at de har fået for meget udbetalt i løn mv.

Det er helt sikkert kun toppen af isbjerget, for den rigide tilgang Moderniseringsstyrelsen har til tilbagebetalingssager har fuld gennemslagskraft i HR-afdelingerne qua PAV-vejledningerne. Dette gør, at de fleste pr. automatik ikke tror på, at de har mulighed for at komme igennem med deres indsigelser. Derfor vælger de at indgå i en tilbagebetaling eller tager imod afdragsordningen, de får. For de har jo handlet i ond tro, siger deres arbejdsgiver jo!

Vi går derfor ud fra, at PAV-vejledningen rettes til i overensstemmelse med dommen.

Af forklaringerne i Landsretten fremgik det klart, at der er stort hemmelighedskræmmeri om løndannelsen i Forsvaret, hvorfor vi måtte benytte Offentlighedsloven til at vise løndannelsen for den gruppe, som Dorte   arbejder i. Denne aktindsigt viste i øvrigt, at Dorte var den absolut lavestlønnede i hendes gruppe, ikke mindst set i lyset af hendes anciennitet.  Det er vel også grunden til, at hendes kvalifikationstillæg ikke gav anledning til undren hos hendes nærmeste chefer ved de 3 lønforhandlinger, hvor Dorte i øvrigt fik engangstillæg flere gange.

Disse sager kan undgås såfremt ministerierne efterlever intentionerne i rammeaftalen om, at nye lønsystemer skal være gennemskuelige og åbne.

Retssager