HK Stat til minister: Tænk langsigtet, når arbejdsskadesagsbehandling flytter

07. juli 2016  |  HK Stat  |  HK Stat

Beskæftigelsesminister Jørgen Neergaard har ansat 110 ekstra medarbejdere i forbindelse med, at sagsbehandlingen i Arbejdsskadestyrelsen pr. 1 juli flytter til en ny selvejende institution under ATP. Godt, at ministeren erkender, at udflytning giver udfordringer, siger HK Stat og opfordrer til fortsat fokus på, at udflytning giver tab i drift og viden, som kan ramme de skadelidte.

Behandlingen af sager om erstatning for arbejdsskader har holdt flyttedag. Som led i regeringens plan for udflytning af statslige arbejdspladser er sagsbehandlingen i Arbejdsskadestyrelsen 1. juli flyttet til en ny selvejende institution, der hedder Arbejdsmarkedets Erhvervssikring. Det er en nyoprettet enhed under ATP, som også står for driften af Udbetaling Danmark.

Læs også: HK mener: Folk med en arbejdsskade har ret til individuel sagsbehandling

Med tiden er det meningen, at behandlingen af arbejdsskader flyttes til Vordingborg og Haderslev. I første omgang forbliver medarbejderne på den nuværende adresse på Østerbro i København. En række medarbejdere har givet udtryk for, at de ikke har mulighed for at flytte med til provinsen. Derfor besættes de udflyttede stillinger i Haderslev med nyrekrutterede medarbejdere.

I en pressemeddelelse begrunder beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen overdragelsen af sagsbehandlingen til ATP med, at ATP har stor erfaring og formår at håndtere omfattende sagsbehandling sikkert og effektivt. Det vil efter ministerens opfattelse ’på sigt blive en fordel for arbejdsskadesagerne’ og være med til ’at udvikle arbejdsskadeområdet’.

Beskæftigelsesministeren erkender, at overflytningen formentlig vil give længere sagsbehandlingstid i en overgang. Den forventning deler HK Stat, der ligesom LO, 3F og Dansk Metal udtrykte bekymring for længere sagsbehandlingstider – i høringssvar i forbindelse med folketingets behandling af lovforslaget om overflytning af behandlingen af arbejdsskadesager. LO påpegede, at der udestår et meget vigtigt arbejde med at få forbedret sagsbehandlingen af arbejdsskader både med hensyn til sagsbehandlingstidens længde og kvalitet. Også i et åbent samråd i folketinget i foråret blev der fra flere partiers ordførere peget på risikoen for forøgelse af de i forvejen lange sagsbehandlingstider – op til 27 måneder.

Læs også: HK og LO siger nej til beskæftigelsesministerens forslag

Ifølge ministeren er der allerede fokus på denne udfordring, og der er derfor siden december 2015 blevet ansat over 110 ekstra medarbejdere.

- Det er godt, at ministeren har øje for denne store udfordring og fint med flere medarbejdere. Men det er formodentlig ikke nok – set i lyset af, at en del nuværende medarbejdere allerede har sagt op og flere overvejer at gøre det. Der skal også tages højde for, at det kræver tid og kræfter at lære nye medarbejdere op, ligesom der er stor risiko for tab af viden. Derfor bør der løbende holdes fokus på, at sagabehandlingstiderne ikke forlænges, så de skadelidte kommer endnu mere i klemme, siger Peter Raben, næstformand i HK Stat.

Læs også: Ombudmanden enig med HK

Knap 90 HK’ere – både på kontor og it-området samt elever -  er omfattet af overflytningen af sagsbehandlingen af arbejdsskader fra Arbejdsskadestyrelsen til ATP. Overflytningen sker i henhold til lov om virksomhedsoverdragelse. HK-medlemmerne er 1. juli flyttet fra HK Stat til HK Privat, da ATP i HK-sammenhæng hører under det private område. Overflytningen håndteres i et tæt samarbejde mellem tillidsrepræsentanterne i Arbejdsskadestyrelsen, ATP, HK Stat Hovedstaden og HK Privat.

Udflytning Arbejdsskade