10 tips til det gode netværksmøde

12. juli 2016  |  HK Privat

Gode netværksmøder kommer ikke af sig selv. Det kræver planlægning, forberedelse og en skarp facilitator, hvis deltagerne skal have et værdifuldt udbytte af mødet. Men hvad er det så egentligt, man skal huske som netværksfacilitator? Vi har lavet en checkliste til dig, så du let kan få overblikket og sikre dig, at du har styr på det hele.

1. Sæt forventningerne/Sæt scenen inden mødet!

Send en invitation til deltagerne forud for mødet. Lad dem vide, at du har forberedt et spændende møde, som de ikke må gå glip af.

Gør det tydeligt:

• Hvor og hvornår skal I mødes?
  • Hvad er temaet for mødet?
  • Hvad er programmet, evt. bare i overskrifter?
  • Er der noget de skal medbringe/forberede?
  • (Hvordan) skal de tilmelde sig/melde afbud?
  • Anden vigtig info?

Skriv kort og præcist, gerne i en positiv tone. Formålet er at skabe forventninger om et udbytterigt møde, som de ikke vil gå glip af.

2. Skab gode rammer/Gør lokalet klar

• Bordopstilling (stil gerne borde i mindre grupper, det gør det nemmere for deltagerne at tale sammen)
  • Hygge, fx blomster, duge, snolder

Gode rammer er med til at skabe den rette stemning for mødet.

3. Forbered et godt program

Vær opmærksom på både at have en klar dagsorden over, hvad I skal tale om, og en plan for hvordan I skal tale om de forskellige punkter.

4. Husk det gode værtskab

Det er de færreste af os, der har inviteret gæster på besøg, er gået ind til naboen, når de kommer, eller ikke har lidt at drikke eller spise at byde på. Det er også vigtigt at huske på, når vi inviterer til netværksmøde. Sørg for at være klar i god tid, så du har ro og tid til at tage godt imod dine netværksgæster, når de ankommer.

5. Gå ikke ned på forplejning

Hav kaffe og te sat frem til deltagerne, når de kommer. Så er der lidt ”at give sig til”, når de kommer. Og husk koldt vand på bordene. Hvis det er et længere møde, så sørg gerne for en let frokost eller aftensmad, afhængigt af tidspunktet. Fx en sandwich eller andet, der er let at spise, uden det tager for lang tid.
Uden mad og drikke dur helten ikke...

6. Husk pauser

Sæt tid af til korte pauser minimum hver time, og sørg for en god pause på minimum 20 minutter til spisning, hvis det er et længere møde.

7. Hold tiden

Det er supervigtigt at overholde tiden. Sørg for at starte til det tidspunkt, du har angivet på invitationen, også selvom der måske mangler et par stykker. Tag i stedet hensyn til dem, der rent faktisk er mødt op til tiden. Og ligeså vigtigt at slutte til det aftalte tidspunkt. Hav respekt for, at deltagerne måske har et sted de skal være bagefter. Rund af i god tid til, at alle kan komme stille og roligt ud af døren. Undervejs på mødet kan din tidsplan måske skride lidt, men forsøg at nå det aftalte. Hvis der er et punkt, som I bliver nødt til at gemme til næste møde, så sig det, så du får afstemt forventningerne med deltagerne undervejs.

8. Vær nærværende

Der er ikke noget mere irriterende end en facilitator/vært, der virker til hellere at ville være et andet sted. Så læg telefonen i tasken, og vær til stede.

9. Skab kontakter

Som facilitator kender du måske flere af deltagerne, eller når at få snakket med flere forskellige. Så vær opmærksom på, om der er nogen, du tror kunne have gavn af at blive introduceret for hinanden, og hjælp dem med at skabe den første kontakt. Måske har de ikke selv opdaget, at de har noget til fælles eller kunne have brug for hinanden, så hjælp hvor du kan.

10. Følg op efter mødet

Send en kort opfølgning til alle deltagere (eller hele netværket, alt efter hvad I har aftalt) og sig tak for et godt møde. Opsummér kort, hvad I talte om, og evt. hvad der kom ud af mødet. Det behøver ikke være et langt referat, men bare et kort overblik.

Hvis du lovede nogle af deltagerne at sende dem noget eller gøre et eller andet, så sørg også for at gøre det umiddelbart efter mødet.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK