Gode råd til den introverte netværker

12. juli 2016  |  HK Privat

Er du typen, der ikke ligefrem jubler ved tanken om at skulle på kursus eller konference sammen med en masse mennesker, som du måske ikke kender i forvejen? Eller gruer du ved tanken om de mange sociale arrangementer, du skal deltage i med arbejdet?

Netværksarrangementer og andre faglige og sociale arrangementer bliver en stadig vigtigere del af arbejdslivet for mange. For nogen falder det helt naturligt at smalltalke og skabe relationer, men for os med en introvert præference er det en anden sag.

Det bedste er, at networking er en kompetence, der kan læres. Den bedste vej til at blive bedre, er at kaste sig ud i det. Men læs med her, og få et par gode råd med på vejen, så du får det bedste udgangspunkt for træningen.

1. Forbered dig

Allerede inden du møder op, er det en god ide at overveje nogle spørgsmål eller emner, du kan smalltalke med de andre deltagere om. Tag udgangspunkt i arrangementet, og sæt dig lidt ind i emnet på forhånd, så du har nogle spørgsmål eller emner, du kan tale med de andre deltagere om. Eller hav nogle generelle emner som fx noget om maden, omgivelserne eller aktuelle overskrifter fra medierne i baghånden. Så har du noget at komme i gang med snakken på.

2. Vær interesseret

Mange elsker at tale om sig selv, så stil åbne og nysgerrige spørgsmål, og vær interesseret i de personer, du møder. Hvem ved – måske får du en god kontakt eller to ud af det?

Undersøg også evt. på forhånd, om der er nogle af de andre deltagere, du er særlig interesseret i at komme i kontakt med.

3. Undgå smartphone-flugten

I disse smartphone-tider er det blevet alt for let at flygte ind i et onlineunivers. Men lad hellere din digitale ven blive i tasken, og vær til stede med de mennesker, der er omkring dig. Hav et åbent kropssprog, og signalér at du er tilgængelig. Så bliver det meget lettere for de andre at komme i kontakt med dig.

Vi håber, at du med disse tre råd i baghånden kan nyde dit næste netværksarrangement bare lidt mere – eller i hvert fald ikke frygter det helt så meget. Har du andre gode råd, så del dem endelig med os i kommentarfeltet herunder.

God networking derude!

Skal du planlægge et netværksmøde?

Så husk at tage højde for, at ikke alle deltagere er de fødte supernetværkere. Skab rammer, der gør det let for deltagene at komme i dialog med hinanden, og sørg for gode pauser, hvor man har mulighed for at trække sig lidt væk, hvis man har behov for det.

1. Placér deltagerne ved gruppeborde eller i mindre klynger. Det skaber en tryggere og mere intim atmosfære og gør det lettere at starte samtalen med de andre, at man på forhånd har en form for fællesskab at holde sig til.

2. Husk forplejning! Uden mad og drikke dur helten ikke.

3. Lav nogle netværksfremmende aktiviteter. Mange bryder sig fx ikke om at sige noget i store forsamlinger. Indlæg i stedet fx små summepauser undervejs i programmet, hvor deltagerne får mulighed for at vende spørgsmål eller refleksioner med sidemanden eller bordet. På den måde får alle mulighed for at komme til orde uden at skulle stille sig op foran hele forsamlingen. Og dem, der har lyst, kan i stedet dele deres kommentarer i plenum bagefter.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK