Ferielov eller overenskomstfri?

14. juli 2016  |  HK Service Hovedstaden

Omsorgsdage, feriefridage, barn syg og rynkefri. Der er mange forskellige aftaler på det danske arbejdsmarked, men hvad er du egentlig sikret ifølge lovgivningen?

Ferieloven

I Danmark har vi en Ferielov, som omfatter alle på arbejdsmarkedet – også de ledige. Ferieloven giver dig ret til 5 ugers ferie hvert år. Du har krav på 3 ugers sammenhængende ferie i perioden 1. maj – 30. september. Det er din arbejdsgiver, der afgør, hvornår i perioden de 3 uger skal ligge og du kan selvfølgelig ønske, men ellers skal du blot varsles 3 måneder i forvejen, om hvornår du skal holde din hovedferie. (Der skal tages hensyn til medarbejdere med skolesøgende børn, hvis det er muligt). De sidste 2 ugers ferie skal ligge i perioden 1. oktober til 30. april. Du har krav på en hel uge ad gangen, men igen må arbejdsgiver bestemme, hvornår de skal placeres, hvis du blot varsles, men nu kun med én måned.

Feriefridage

6. ferieuge, feriefridage, seniorfridage og omsorgsdage er alle begreber, som er kommet ud af overenskomsterne. Det betyder, at du IKKE har krav på mere end de 5 uger i Ferieloven, hvis der ikke er en overenskomst eller lokalaftale på din arbejdsplads, der beskriver de rettigheder.

Når der ikke er love omkring de ekstra fridage, er det heller ikke til at sige noget universelt om dem. Alle arbejdspladser har ret til at indgå overenskomster og aftaler, som gælder lokalt. Hvis der ikke er en lokalaftale eller overenskomst på din arbejdsplads, er du velkommen til at lave en personlig aftale i din kontrakt. Sørg blot for at det er godt beskrevet og søg eventuelt hjælp i din fagforening, så formuleringerne bliver juridisk gyldige.

Barn syg

Hvis dit hjemmeboende barn bliver akut syg, har den ene forælder ret til at blive hjemme. I Lov om lønmodtageres ret til fravær fra arbejde af særlig familiemæssige årsager, fremgår det ikke tydeligt, hvad ”akut sygdom” dækker over, men det er klart, at retten kun gælder fravær indtil en anden løsning er fundet og dermed typisk højst barnets første sygedag. Det betyder også, at forældre, der bliver ”ringet hjem” af daginstitution eller skole, allerede har brugt retten til fravær på hjemkaldelsesdagen.

I mange overenskomster og lokalaftaler er der tilføjet ret til løn ved fravær på barnets 1. sygedag. På enkelte arbejdspladser er der ret til løn både ved barnets 1. og 2. sygedag eller ”en dag i perioden”.

Igen må du tjekke din egen arbejdsplads’ forhold eller forhandle en personlig aftale med hjælp fra din fagforening.

Ferie